“Varför envisas vi svenskar med att stoppa hamsterblöjor under läppen?”
“Varför envisas vi svenskar med att stoppa hamsterblöjor under läppen?” Den frågan ställde Stig-Björn Ljunggren, chefredaktör på tidningen Sydöstran och ordförande i Snuskommissionen, retoriskt när företaget Emplicure arrangerade ett panelsamtal om nikotinpåsar och innovation på nikotinmarknaden under Almedalsveckan.
Nikotinpåsar och svenskt snusande är i blickfånget när industri möter politiker och användare under Almedalsveckan på Gotland. Men det är inte bara tobaksjättar som syns på scenerna, något som Mattias Josander, vd för företaget Empicure ville poängtera.
- Vi är ett litet innovationsdrivet företag med 24 anställda i Uppsala, ingen jätte precis. Vi utvecklar en typ av nikotinpåse som kan leverera nikotinet mer effektivt än sedvanliga påsar. Det betyder att användare inte behöver använda så höga koncentrationer av nikotinet för att få behovet tillfredställt, säger Mattias.
Emplicure delade scen med Annette Rosengren, Nordisk koncernchef för Swedish Match och Elisabeth Rytter, Forsknings- och nutritionsansvarig vid Livsmedelsföretagen. Även Snuskommissionens ordförande Stig-Björn Ljunggren, deltog i samtalet. Och mot bakgrund av att rökningen bland vuxna i Sverige är på rekordlåga nivåer, samtidigt som bruket av rökfria nikotinprodukter alltmer ersätter cigarettrökningen, skrädde Stig-Björn Ljunggren inte orden angående verklighetsbeskrivningen.
- Vi sitter på ett vaccin mot rökning i Sverige, men bara för att innovationen kommer från tobaksindustrin så slutar vi göra det som är det mest svenska av allt: skapar möjligheter till vettigt samtal mellan företagen och politiken. I frågan om tobak och nikotin är det helt stopp. Vi har tjänstemän som agerar aktivister, organisationer som låst in sig i sina positioner, opinionsbildar och göder sina egna ståndpunkter efter behov. Men ingen pratar med företagen. Det är banne mig inte så vi brukar göra i Sverige. Det måste nog börja mullra i brukarleden här om vi ska komma framåt, säger Stig-Björn Ljunggren.
Mattias Josander, vd för företaget Empicure
Elisabeth Rytter drog paralleller till WHO:s uppmaning till politiker att inte prata med livsmedelsindustrin om exempelvis regleringen av olika drycker och vad man kallar för “onödiga” produkter.
- Allt vi stoppar i munnen orsakar debatt och vi ser ofta ett svart/vitt ställningstagande, men när stora intresseorganisationer går fram på det här viset så blir regelverken ofta ologiska. Ett exempel är läskedrycker. Det anses väl som en produkt vi egentligen inte “behöver” och enligt vissa organisationer bör vi dricka mindre läsk. Men så kommer diskussionen att handla om något annat än de ingredienser i läsken som vi kanske bör undvika. Vi får en debatt om att sötningsmedel ska förbjudas, men inte sockermängden, bara för att vi vill att folk ska dricka mindre läsk. Det är helt fel väg att gå, menar hon.
Mattias Josander menar att diskussionen om nikotinpåsar och andra rökfria nikotinprodukter ofta präglas av ett priviligerat ställningstagande från de som motsätter sig utvecklingen.
- Jag förstår de som opponerar sig mot nikotinprodukter, åtminstone när det gäller frågan om beroende och risker. Men för en rökare handlar det om något helt annat. Några kanske väljer en vejp för att sluta röka. För andra blir det nikotinpåsar eller nikotinläkemedel, en produkt som ligger nära vad gäller riskerna. Att komma med ett slags “sluta helt med nikotin eller dö” argument är väldigt, i brist på bättre ord, priviligierat i det läget, säger han.
Mattias Josander, Anette Rosengren och Stig-Björn Ljunggren.
Anette Rosengren från Swedish Match höll med och menade att regelverken kring rökfria nikotinprodukter bör utformas så att det blir billigare att vejpa och snusa än att röka. Och att det är upp till politikerna att välja väg.
- Utan någon reglering kan det gå snett, men den måste vara ansvarsfull. Skatter har vi ingenting emot, men vi vill se en diversifiering utifrån risker med olika nikotinprodukter. Och när det gäller EU:s planerade punktskatter så är det viktigt att resultatet inte blir kontraproduktivt, det vill säga att det blir mer fördelaktigt ekonomiskt att röka än att snusa, säger Anette Rosengren.
Mattias Josander menar att politiker i Sverige borde se innovationen bakom vitt snus som en värdefull exportvara. Men samtidigt varnade han för att Sverige kan förlora initiativet om inte forskningen kring nikotinpåsar och snus lyfts upp till en statlig angelägenhet.
- Oavsett vad vi tycker om rökfritt nikotin, så måste vi nog acceptera att världen ser ut som den gör. Närmare 10 miljoner röker i världen. Vi har uppfunnit en lösning som kan ändra på detta. Man kan välja att göra business av det eller inte, men Sverige kan bli ledande här. Då måste vi innovera och satsa, gärna i samarbete med myndigheter och staliga instanser. Annars är risken stor att all produktion och innovation hamnar i Kina, menar han.
Stig-Björn Ljunggren håller med och valde att citera Marx för att avsluta diskussionen.
- Marx sade att vi inte ska vara ideologiska utan se världen för vad den är. Varför gör vi saker som vi inte borde? Vad är anledningen till att vi stoppar hamsterblöjor under läppen? Varför röker vi mindre? Vi är rädda för att synas med representanter för tobaksindustrin, men det är precis där vi måste vara. Det är det som är den svenska modellen, och den ska inte skämmas för, avslutade Stig-Björn Ljunggren.
Text och foto: Stefan Mathisson, Vejpkollen
Foto överst: Mattias Josander, Anette Rosengren, Stig-Björn Ljunggren och Elisabeth Rytter.