Skip to main content

Hybridprodukter i Vegobarometern

falafel_vego.jpg_kopia.jpg

 

Efter flera år av tillväxt har andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer under de senaste två åren planat ut, inte minst bland unga. Det visar Axfoods senaste Vegobarometern. Den visar samtidigt på fortsatt tillväxt och intresse för hybridprodukter, som kombinerar animaliska och växtbaserade råvaror.

Vegobarometern 2024/2025* – den nionde i ordningen sedan 2016, som Verian gjort på uppdrag av Axfood – visar att cirka 85 procent av svenskarna någon gång äter helt vegetariska måltider. Även om det är en svag minskning jämfört med föregående år visar det att vegetariska måltider numera är ett naturligt och vanligt inslag i kosten för de allra flesta.

Andelen vegetarianer och veganer ligger kvar på ungefär samma nivåer som tidigare, och det är vanligare bland kvinnor och unga att välja vegetarisk mat. Andelen flexitarianer – som äter vegetariska måltider flera gånger i veckan men inte helt valt bort att äta kött – har minskat något. Och generellt kan också en viss förskjutning bland de yngre noteras, där både andelen vegetarianer och antalet dagar som unga äter helt vegetariska måltider minskat något under året.

Det är också färre än tidigare som säger att de kommer att minska på sin köttkonsumtion framåt. Bland de som uppger att de ska äta mer vegetarisk mat framåt har hälsoskäl vuxit i betydelse, även om miljö- och klimatskäl fortfarande är den viktigaste drivkraften. Särskilt tydligt är det bland äldre och hos män, där hälsoskäl är den främsta drivkraften. Mer kunskap om vegetarisk matlagning skulle få fler att välja vegetarisk mat oftare, och lägre priser är det som flest anger skulle få dem att välja mer vegetarisk mat i matbutiken.

Årets Vegobarometer visar att hybridprodukter – där växtbaserade och animaliska råvaror kombineras – fortsätter att vinna mark på den svenska marknaden. Vegobarometern visar att en fjärdedel av svenskarna redan har testat hybridprodukter, och att ytterligare en fjärdedel känner till dem och kan tänka sig att testa.

Källa och bild: Axfood