Skip to main content

Sjunkande försäljning i convenience-handeln

skarmavbild_2025-08-13_kl._19.11.28.png

 

Försäljningen i conveniencehandeln sjunker för tredje kvartalet i rad. Convenience-handeln tappar 0,4 procent under kvartal två 2025 jämfört med samma kvartal förra året.

- Det är första gången på fyra år som vi har negativ tillväxt, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden. Dessutom är det ovanligt med negativ tillväxt i vår bransch. Om vi bortser från pandemin så har vi bara haft negativ tillväxt 7 kvartal de senaste 68 kvartalen. 

- Dels är vi väderberoende under vår - sommar -höst och dels så har vi en lågkonjunktur inom hela handeln sedan en tid tillbaka. Vi har inte upplevt att våra kunder börjat öppna på plånboken igen efter pandemi, inflation och höga räntor. Vi förväntade att handeln skulle lyfta första kvartalet med det låter som sagt vänta på sig. En mycket bra sommar så här långt kan innebära att lyftet kommer under kvartal tre i år men är definitivt inte säkert avslutar Bengt Hedlund.

 

skarmavbild_2025-08-13_kl._18.56.47.png

 

Convenience Stores Sweden och HUI Research mäter försäljningsutvecklingen inom conveniencehandeln genom rapporten Convenience Stores Index. Tillväxttalen som presenteras i rapporten avser jämförbara butiksenheter jämfört med samma period föregående år. Siffrorna avser total försäljning exklusive omsättning för spelverksamhet, monetära tjänster och dylikt. 

Underlag för indexet är några av de största aktörerna inom conveniencehandeln. Tillsammans är dessa aktörer så stora att sifforna kan betraktas som representativa för de större aktörerna inom branschen.