Tre kedjor, tre finalister - en vinnare!
Det blir Circle K, Pressbyrån och 24Sju Snabbköp som ”gör upp” om Convenience Retail Awards Årets Kedja. Resultatet får vi på Conveniencegalan den 4 september. Men redan nu vet vi att de alla tre har som gemensam nämnare att gå före med gott exempel.
Circle K har under det gångna året visat otaliga tecken på att man är en ”thought leader” i branschen. Man har exempelvis öppnat branschens största station och laddpark för tung och lätt trafik i Järna. Dessutom har man tagit enorma kliv mot framtidens sätt att driva station genom att öppna Skandinaviens första renodlade ”laddmack” med noga utformad butik för att passa ett cityläge och framtidens kundbehov. Kedjan är nytänkande och modig, även i tuffa tider.
Vidare ligger man på förstaplats i Gradients ranking av servicehandeln, har högst marknadsandelar i branschen, bygger löpande nya flaggskeppsbutiker på strategiska platser, fortsätter leverera som matdestination samt har tagit fram ett eget hypermodernt toalettkoncept.
Circle K bygger löpande flaggskeppsbutiker på strategiska platser. Som här i Gränna. (Foto: Gunilla Pihlblad)
24Sju har öppnat flest nya butiker totalt sett de senaste åren och lyckats bli störst på obemannat i Norden. Den här kedjans målsättning är tydlig - man vill minska avståndet till närmsta butik. Detta har man gjort med en sällan skådad hastighet de senaste åren och tillsammans med lokala eldsjälar öppnar 24Sju där andra stänger ner.
Man driver också branschen framåt genom att utmana jättarna och våga ifrågasätta. Dessutom har man skapat en helt egen infrastruktur internt och arbetar ständigt med att utveckla sina befintliga butiker med ett projekt som sträcker sig över hela hela Sverige. 24Sju värnar om sina anställda, sina samarbetspartners och sina butiksdrifter.
24Sju driver branschen framåt genom att utmana jättarna och våga ifrågasätta. (Foto: Gunilla Pihlblad)
Pressbyrån är en unik kedja tack vare sin långa historia och fantastiska anpassning och utveckling. Här finns också en unik kombination av exceptionell affärstillväxt, starka relationer med sina franchisetagare och ett djupt engagemang för både sociala frågor och hållbar innovation. Det senaste året har visat att det går att vara framgångsrik i en utmanande marknad samtidigt som man går i bräschen för branschens utveckling.
Kedjans position som en älskad del av svenskarnas vardag stärks av kreativa och effektiva marknadsföringskampanjer, såsom den hyllade tävlingen Årets Lussekatt och Konstnärskoppen som syftar till att såväl demokratisera konst som göra svenskarnas vardag vackrare. Dessutom är man alltid i framkant när det kommer till nya koncept och nyhetslanseringar där genomförandet i butik alltid är på topp.
Pressbyrån är en franchisekedja som inte bara säljer produkter. Man säljer även en bättre vardag. (Foto från Pressbyrån)
Text: Gunilla Pihlblad