Par i unga tjejer blev en bra satsning
När Alexandra Geschwindt och Maja Norén blev kundlöftesvärdar/affärsmän inom St1 2022 var de yngst i kedjan. Något som märkligt nog gav upphov till en del frågor. Men här finns nu inget annat att höja på ögonbrynen för än att det går väldigt bra för PLOQ Hagsta och att allt talar för fortsatt positiv utveckling.
Idag är tjejerna 26 år och berättar att de kom in i verksamheten via sommarjobb och att de blev kvar eftersom det var kul och fanns utvecklingsmöjligheter. Alexandra började sommaren 2017, Maja kom ett år senare. De fick snabbt mycket ansvar eftersom de tidigare cheferna hade en station till och inte alltid var på plats här.
- När vi fick veta att man skulle söka ny chef var det självklart för oss att lämna in ansökan. Vi kände också att det skulle vara en bra idé att jobba tillsammans eftersom vi tänkte och jobbade lika, säger de och berättar att de nu är inne på tredje konceptet.
- När vi började var det Shell/7-Eleven, sedan blev det Välkommen in och 2023 var det dags att profilera om till PLOQ som betytt jättemycket.
Stationen ligger mitt emellan Stockholm och Sundsvall.
De båda kompanjonerna sitter med i matrådet och det är just maten som främst ökat. Idag står den för 26 procent av den totala försäljningen. De berättar att detta alltid varit en korvstation men att det som tillkommit i samband med PLOQ lagt sig ovanpå.
- Vi har jobbat stenhårt med att gå från att vara en mack till vad vi är idag!
Vi befinner oss på ett klassiskt läge vid E4:an, mitt emellan Stockholm och Sundsvall, vid Hamrångefjärden. Här finns också en Rasta, men annars är det ganska tunnsått med både mat och drivmedel åt båda hållen. Stationen är en av de största för tung trafik inom St1 och man säljer mest drivmedel i hela kedjan. Det betyder att en hel del tid läggs på vad som sker ute vid pumparna.
Försäljningen har en uppåtgående kurva.
Att gå från att vara kollega till att bli chef kräver en del. Alexandra och Maja hade samtal med alla anställda och lade över huvud taget mycket tid på detta. Liksom på att styra upp med schema och rutiner.
- Det lönade sig för nu har vi blivit ett hopsvetsat team och vi involverar alltid personalen i allt vi gör. De ska inte bara veta vad de ska göra, utan lika mycket varför och vad det betyder i slutänden.
Försäljningen har en uppåtgående kurva och även om de inte trodde att de skulle kunna öka mer efter förra årets rekord, så har det fortsatt. 1000 kunder per dag är ett rekord från i maj. Dagen för vårt besök, 24 juli, trodde de sig komma upp i 800.
Det har redan hunnit bli en hel del utmärkelser.
I personalrummet/kontoret finns många inramade utmärkelser och tävlingsvinster. Allra högst smäller så klart att de förra året blev årets kundlöftesvärd/affärman inom kedjan. På frågan om vad de är mest stolta över i själva butiken svarar de salladerna och mackorna och att de alltid har riktiga färska råvaror både till dessa och till sina smoothies. De vill också ge teamet cred för att det alltid ser så inbjudande ut.
Framtidsplaner och drömmar finns inte oväntat även om de i nuet mest ”kör på” och följer den uppåtgående kurvan.
- Men vi skulle om möjligt vilja ha ytterligare en station och jobba med dubbeldrift.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
PLOQ HAGSTA HAMRÅNGEFJÄRDEN
Nominerad till Convenience Retail Awards av Cissi Janssen, med motiveringen:
De är engagerade affärsmän som driver sin marknadsplats på ett exemplariskt sätt. De har en passion utöver det vanliga och skapar en lustfylld och familjär känsla hela vägen från delidisken och kundservicen till toaletten. De har stenkoll på system, inpriser, ekonomi, arbetsrätt och försäljning. Ingenting lämnas åt slumpen – varje detalj präglas av en tanke och ett fenomenalt genomförande. Genom hårt slit och ett extraordinärt sinne för affärsmannaskap, ledarskap, service och försäljning har de tagit sig högst upp på succétrappan. Oavsett när du svänger in på deras marknadsplats väntar alltid en fantastisk kundupplevelse!
- St1-station med PLOQ-butik utmed E4:an i Hagsta Hamråneg mitt emellan Stockholm och Sundsvall.
- Butiksytan är 120 kvadratmeter
- Öppet 6-24 vardagar, 7-24 helger
- 3 tillsvidareanställda på 85%, 1 på 25% samt Alexandra och Maja, extra vid behov
- Omsättning i butik 2024: Ca 13,5 MSEK
Toaletterna på PLOQ står man gärna i kö för.