Skip to main content

Glad butiksägare ger glada kunder

faiz500.jpg

 

Flera gånger under vårt besök nämner Faiz Al-Saadi ordet ”glad”. Att kunderna är glada, att han vill göra dem glada och att det är viktigt att alla är glada och nöjda. Han utstrålar själv glädje, inte minst när han berättar att han blev utsedd till Årets Time-butik tidigare i år.

Butiken i fråga ligger på Ystadsgatan i Malmö. 1,5 kilometer från centralstationen, i ett gathörn, en del genomfart men mest stamkunder. Cirka 80 procent bedömer han själv.

- Det är ett bra läge, säger han och berättar att han tidigare jobbade på grossist och att steget över till egen butik därför inte blev så långt.

- Jag tog över 2012 och fortsatte med Time-profilen som redan fanns. Kedjan är viktig för mig. Samarbetet fungerar bra och det är tryggare att vara med i en kedja än att stå på egna ben.

 

snacksa.jpeg

Välfylld butik är viktigt.

 

Under de 13 år som gått har Faiz jobbat kontinuerligt för att utveckla butiken. Både med egna idéer och genom att lyssna på kundernas önskemål. Han berättar om ny butiksdesign, om utökade öppettider, om att alltid testa nyheter och om att - göra kunderna glada.

- Många uppskattar att de kan handla här tidigt på morgonen och sent på kvällen.

Time Ystadsgatan öppnar nämligen redan klockan 5 på vardagar och 6 respektive 7 på lördagar och söndagar. Måndag till torsdag samt söndag stänger man vid midnatt, fredag och lördag är det öppet ytterligare en timme. Onekligen generöst och ett led i att vara tillgänglig och konkurrera. För just konkurrens finns det gott om centrala Malmö som är fullt av mindre butiker och snabbmatsställen.

- Jag tänkte från början att jag ska alltid vara snäppet bättre än konkurrenterna.

 

mot_dorr.jpeg

Varje millimeter i butiken är utnyttjad.

 

För att få det hela att gå runt krävs det två heltidsanställda utöver Faiz själv. Dessutom några på timmar. Det ska alltid vara välfyllt i hyllorna, det ska bakas och det ska tas emot leveranser av till exempel mackor från ett lokalt företag.

Här finns en hel del livs men fokus ligger på konfektyr, dryck och tobak. Inte oväntat är ökningen stor på snus. Dock säljs det inte så mycket e-cigaretter. Försäljningen har sedan övertagandet nästan fördubblats vilket talar sitt tydliga språk och Faiz vill fortsätta utveckla.

- Det jag närmast funderar på är att göra ett bra frukosterbjudande. Dessutom på att ha mer veganmat.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

award-logga-2025x.png

 

TIME YSTADSGATAN MALMÖ

Nominerad till Convenience Retail Awards av Christoffer Granberg på Menigo, med motiveringen:

Time Ystadsgatan har varit en del av Time-kedjan sedan 2012 och Faiz med personal fortsätter att driva butiken framåt i god kedjeanda. Butiken är alltid välfylld och frontad med en fantastisk ordning och reda. Kampanjerna har en central roll i butiken. Faiz är väldigt lyhörd mot sina kunder och vågar testa nya produkter och försäljningsaktiviteter för att möta deras behov och beteende.

- Butik i centrala Malmö som ägs och drivs av Faiz Al-Saadi
- Butiksytan är 110 kvadratmeter
- Öppet 5-00 må-to, fre 5-01, lö 6-01, sö 7-00
- 3 heltid inkl ägaren
- Omsättning 2024: Kommuniceras inte men den har nästan fördubblats sedan 2012

 

pasar.jpeg