Gunilla brinner för kundmöte och försäljning
Hon har på ett eller annat sätt haft en koppling till OKQ8-macken i Sveg sedan 1988 och hon har ständigt känt sig engagerad i dess utveckling. Även när hon inte direkt jobbat där. Gunilla Hallgren är en de där säljcheferna som agerar som om det vore hennes eget företag.
- Jag har vilja och glöd och brukar kalla det för positiv stress, säger hon.
Den här stationen ligger i den stora genomfartskorsningen i Sveg där E45 och riksväg 84 möts och där det sedan bär vidare upp mot alla de kända semesterorterna i Härjedalen och Jämtland. Granne med Circle K, Sibylla, Ica och Björnen, ortens symbol som lär vara världens största träbjörn. Mycket folk som passerar - och stannar.
Torsdag till söndag är det mer än full fart, något lugnare i veckorna. Lugnare perioder under året är maj samt oktober till december. Men för övrigt är detta ett naturligt stopp på vägen, säger Gunilla som på ett eller annat sätt funnits på den här macken sedan 1988.
- Då jobbade jag extra för att sedan bli fast med uppehåll för studier och barnledigheter. Det här var en stor butik då med både livsmedel och biltillbehör. Sittkassor och rullband, samma som på Konsum. Under en period drev jag sedan en egen djuraffär men hoppade in här och hjälpte till då och då. Sedan 2009 har jag varit här som säljchef.
Den nya loungen har blivit ett lyft för butiken.
Inte undra på att hon känner det som att det är hennes eget ställe. Denna inställning tillsammans med ett driv att utveckla och sälja samt coacha personal, kan inte leda till något annat än bra resultat. Gunilla berättar vidare om utvecklingen.
- Det har gjorts flera ombyggnationer, den senaste för två år sedan. Nu är det ljust och fint och vår nya lounge passar perfekt ihop med att vi fått allt fler laddstationer. Först satte Tesla upp ett antal och nu har vi även två egna. Det drar hur mycket folk som helst.
Gunilla Hallgren beskriver sin personal som "grym". Här representerad av Micke Hagström och Olivia Nordberg.
För att förstå vad det handlar om när det ”är som värst” kan man jämföra en lugn dag då det kanske kommer cirka 200 kunder totalt med en sommardag då det mycket väl kan dyka upp 800. Svårt att planera och lägga schema, men även det blir en vana och en rutin.
- Personalen är jätteviktig och jag lägger dagligen tid både på planering och coachning. Vårt arbetssätt har också utvecklats, inte minst tack vare att fast food ökat så mycket. Vi är jättestora på mat och tänker bli ännu större.
- Min personal är grym, framför allt så har alla vuxit så mycket i sina roller och tar ett stort ansvar. Jag blir verkligen varm i hjärtat av deras engagemang.
Korvförsäljningen är ett stadigt ben att stå på.
OKQ8 Sveg blev årets butik inom kedjan 2023 och var nominerad även i år. Dessutom hade man en nominering till årets ledare. Gunilla säger med glimten i ögat att hon hade hoppats på en storskräll men att hon självklart är glad även för nomineringarna.
När det gäller maten har satsningen på dagens rätt fallit väl ut. Korven går alltid bra, liksom mackorna. Mjukglassen sticker ut, många kunder kommer hit bara för den.
Den ”positiva stress” som nämndes inledningsvis är en drivkraft för Gunilla som fortfarande, efter alla år, tycker att jobbet är roligt.
- Jag gillar utmaningar och sådana finns det varje dag. Dessutom brinner jag för kundmötet och försäljningen. Men när jag är ledig så är verkligen ledig. Det är viktigt att kunna lämna över och känna sig trygg med det.
Egna laddstationer tillsammans Teslas och allt utbud i butiken, gör OKQ8 Sveg till ett bra ställe att tanka energi på.
En lite annorlunda sak med den här stationen är att man hyr ut en del byggnaden till ett annat företag, nämligen Sportringen. Man drar lite åt varandra och har pratat om att kunna samarbeta mer, till exempel med extrapersonal eller de som som vill ha mer arbetstid.
Vi besökte Sveg den 23 juli och då sammanfattade Gunilla Hallgren försäljningen med att det varit en bra sommar med ökad försäljning.
- Vi märker att det lossnat lite efter en period då kunderna hållit igen på vissa varor som till exempel kaffe.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
OKQ8 SVEG
Nominerad till Convenience Retail Awards av Moa Malmgren på OKQ8, med motiveringen:
Med ett stort engagemang och genom att jobba efter vårt arbetssätt håller stationen i Sveg en hög nivå året runt, dygnet runt. Kvalitet och service är en självklarhet, och butiken fortsätter att överträffa förväntningar med sin professionalism och drivkraft.
- Servicestation i Sveg utmed korsningen E45 och riksväg 84
- Butiksytan är 220 kvadratmeter
- Öppet 6-22 alla dagar
- 3 heltid, 1 på 85%, 1 på 70% och lite extra på helgerna
- Omsättning i butik 2024: Ca 13 MSEK inkl provisioner