Skip to main content

Han märker av att kunderna har mindre i plånboken

img_6905.jpg

 

Sinan Adnan tog över Matöppet i Örebro tillsammans med en släkting för cirka 10 år sedan. De renoverade butiken och bytte ut en del sortiment, något han är väldigt nöjd med. Han hoppas nu på att kunderna ska få en bättre ekonomi och att försäljningen ska öka. 

- Många har inte råd med kött längre. De köper nudlar i stället, säger han när vi är på besök. 

Sinan tog över butiken 2015 tillsammans med sin svåger. Innan dess hade han jobbat som kock inom restaurangbranschen. Den främsta anledningen till att han bytte bransch var att han ville vara sin egen och inte vara anställd. Fri att sköta sig själv. 

Hur hittade ni just den här butiken?

- Det var en kompis som hade den och ville sälja. Jag och min systers man driver den tillsammans. Jag kunde inte sköta butiken ensam, så vi gick in i det som familjeföretag, säger Sinan. 

De har gjort många förändringar sedan starten. I början var det tufft eftersom alla pengar de både hade och tjänade investerades i butiken. Det första de ändrade på var grönsaksavdelningen. Den gamla kylen var från 1960-talet, så den slängde de ut och köpte en ny. Sen fortsatte det med nya hyllor, nytt tak och belysningen byttes ut till LED. Därefter vändes blickarna mot frysarna – de gamla krånglade hela tiden och drog mycket el. Nu finns nya på plats som både är bättre och billigare i drift.

- Vi fixade till det mesta och nu är det fint och fräscht. Jag är väldigt nöjd, säger Sinan.

 

img_6906.jpg

Det första de ändrade på var grönsaksavdelningen. Den gamla kylen var från 1960-talet.

 

Sortimentet har de breddat inom vissa kategorier. De försöker också hänga med på alla nya produkter och smaker.

- Det kommer hela tiden nya varor och smaker – nya läsk, nya godissorter... Men klassikerna, som Kexchoklad och Gott & Blandat, finns kvar. Vi har även breddat sortimentet på vissa saker som toalett- och hushållspapper. Där hade vi nästan ingenting innan. Däremot har vi minskat på annat, till exempel djurmat, för det sålde inte så bra.

I början hade de också en del bake-off, bullar och baguetter men fick sluta med det eftersom det sålde för dåligt och blev mycket svinn. Nu har de bara kvar lite färdigfrysta produkter som donuts och muffins. Till en början var det många äldre kunder, men det har nu skiftat till att det mest är yngre kunder. 

- De yngre köper mycket färdigmat, så den kategorin går bättre än annat. Likaså dryck, tobak, chips och mysvaror. Lösviktsgodiset säljer också bra. Vi har ett lagom pris och folk blir nöjda, menar Sinan. 

 

img_6907.jpg

Det gäller att hålla koll på alla produktnyheter inom varje kategori. 

 

Det har varit tuffa förutsättningar för butiken under en längre tid när andra butiker runt om stänger ner, det är mycket byggnation som pågår i området och inte minst prisökningar. 

- Folk har sämre ekonomi. Jag har kunder som bara köper nudlar för att de inte har råd med kött längre, säger Sinan. 

För framtiden så hoppas han framförallt att försäljningen blir bättre. Just nu har de dock inga konkreta planer för hur de själva skulle kunna bidra till just det. Sinan säger att de mest väntar på att priserna ska gå ner, eftersom han menar att det är det största hindret.

- När varorna blir för dyra så slutar kunderna köpa. Jag sänker priser när jag kan och vi tar hela tiden in nyheter, särskilt inom dryck och snacks. Men vi får se. Framtiden känns osäker, avslutar Sinan. 

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt