Starbucks hakar på proteintrenden
Starbucks i USA och Kanada planerar att servera ett proteinrikt skum till sina kalla drycker samt lansera en proteinlatte på sina menyer med start i slutet av september. Den nya satsningen kommer i takt med att konsumenterna fortsätter att efterfråga proteinrika snacks och måltider.
Proteinlatten kommer att göras på en proteinberikad mjölk och till de kalla dryckerna används ett proteinrikt skum. Starbucks kunder kommer också snart att kunna anpassa alla drycker, där mjölk ingår, med en proteinberikad mjölk (2 %).
I ett pressmeddelande säger Tressie Lieberman, Starbucks globala varumärkeschef:
- Vi fokuserar på att modernisera vår meny med innovativa, relevanta och trendiga produkter som kommer att tas emot väl av våra kunder. Våra nya proteinhaltiga drycker tillgodoser den växande efterfrågan på protein på ett innovativt och gott sätt.
Det proteinberikade kalla skummet kommer att finnas både ”naturellt” men också i smaker som banan, vanilj, sockerfri vanilj, choklad, matcha, saltad kolasås och brunt socker. Det kommer också finnas säsongsbaserade smaker som till exempel pumpa och pekan.
Den nya satsningen kommer i takt med att konsumenterna fortsätter att efterfråga proteinrika snacks och måltider. Enligt amerikanska 2025 IFIC Food & Health Survey säger 70 procent av konsumentera att de försöker få i sig mer protein och 8 av 10 amerikaner säger att de prioriterar att lägga till protein i sin kost dagligen, enligt Starbucks.
Källa och bild: NACS Daily