Andra gången gillt - Källarbacken blev årets Conveniencebutik!
De var så nära man kan komma för fyra år sedan, Caroline Jespersen och Sara Eliasson som driver Källarbacken i Hällingsjö. Då slagna på mållinjen, nu revansch och vinst på Conveniencegalan i går kväll.
- Vi är så otroligt glada och tacksamma, säger de lyckorusiga kompanjonerna som under tolv års tid jobbat upp en gammal mack till modern, lönsam och supertrevlig mat- och servicedestination.
Det var pirrigt att sitta där i salongen på Vasateatern i Stockholm och höra de tre finalisterna beskrivas på filminslag. Och det var verkligen värdiga motståndare på alla vis: Emilia Ögren och hennes team på Circle K Flädie samt Roya och Zaki Azam på Pressbyrån Södersjukhuset.
- Alla tre har levt upp till kriteriet att utveckla både sin egen verksamhet och bidragit till branschens totala utveckling. Men det som vägde över till Caroline och Saras fördel är deras målmedvetna och trägna arbete för att skapa sin egen och kundernas bästa conveniencebutik, sa prisutdelaren Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden och påpekade också att de inte är med i någon kedja utan verkligen skapat sitt eget vinnande koncept.
Vi återkommer nästa vecka med en intervju med vinnarna och delger er tills vidare motiveringen på det diplom som delades ut tillsammans med blommor och inbjudan till nästa års Study Tour.
”När en möjlighet dyker upp och man tar den. När en verksamhet börjar omvandlas och sakta men säkert växer tack varje framsynthet och offensiv glädje. När man konsekvent satsar på rätt sortiment och dessutom vågar ta i lite extra för att synas och höras. När man lyssnar in vad som efterfrågas och har koll på omvärlden. När man tack vare detta blivit ett efterlängtat stopp på vägen och en välkomnande destination. Då blir man en vinnare!”
Text och foto: Gunilla Pihlblad
Här kan du läsa artikeln om Caroline, Sara och Källarbacken som vi publicerade i somras