Många glada vinnare, och gladast av alla …
I mitten av bilden ser ni Caroline Jespersen och Sara Eliason som fick ta emot priset Årets butik på Conveniencegalan förra veckan. De omges av övriga vinnare, bland annat representanterna från Pressbyrån som blev Årets kedja. Grattis till dem och alla andra som kunde åka hem med diplom för vinster i olika kategorier!
Det var en fantastisk stämning på Vasateatern i Stockholm där branschfolket samlades den 4 september. För andra året i rad arrangerades då Conveniencegalan av B2B-förlaget Nordiske Medier tillsammans med Convenience Stores Sweden. Konferencier var sångerskan Shirley Clamp som också stod för underhållningen tillsammans med suveräna bandet Duo Jag. En liten twist i sammanhanget är att vinnarbutiken Källarbacken ligger i Hällingsjö, bara några mil från Shirleys hemstad Borås.
Glad och förväntansfull stämning i hela festlokalen. Vid detta bord ses bland andra CSS’ ordförande Mats Pålsson (till vänster).
Under den goda trerättersmiddagen varvades prisutdelningar med underhållning. För att trissa upp spänningen, vilket man lyckades utmärkt med, började man med kategorivinsterna, kom sedan till Årets leverantör och årets kedja och så slutligen - Årets butik.
Circle K och Pressbyrån hade fått många nomineringar. Den förstnämnda kedjan kammade hem vinster i hela fyra kategorier och var dessutom finalister till såväl Årets kedja som Årets butik. Så blev till exempel Circle K Flädie, som var nominerad till Årets butik, en vinnare ändå efter att ha tagit emot priset som Årets konfektyrbutik tidigare under kvällen. Och Pressbyrån blev, förutom Årets kedja, också vinnare av Årets bake off-butik.
En vinnare på ett helt annat sätt: Patrik Dahlback på Fazer. (Foto: Gunilla Pihlblad)
Vi noterar också att Patrik Dahlback på Fazer också blev något av en vinnare även om han inte fick ta emot blommor och diplom på scenen. Det var nämligen han som personligen hade nominerat såväl Källarbacken och Pressbyrån och därmed prickat in de två mest prestigefyllda vinsterna. Utan Patrik hade de inte ens varit nominerade, så vinnarna har mycket att tacka honom för. Själv säger han tycker det är otroligt kul och att han har fullaste respekt för samtliga butiker och kedjor inom convenience.
- Det finns såklart många som förtjänar dessa priser men sen finns det de som sticker ut lite extra. Källarbacken i Hällingsjö har jag följt i många år. De har ett otroligt entreprenörskap och har hittat fler ben att stå på vilket är viktigt på en mindre ort. Sara och Caroline sitter aldrig still utan hänger på nya trender, söker inspiration från kollegor i branschen och skapar glädje i butiken.
- ”Snabbt och enkelt” tycker jag passar in bra på Pressbyrån. De har alltid välfyllda butiker, väldigt duktiga i sitt genomförande av nyheter och kampanjer. Jag har stor beundran till alla franchisetagare som verkligen sliter varje dag för att serve oss konsumenter med godsaker, säger Patrik Dahlback.
Bengt Hedlund, vd CSS, delade ut priset till Caroline och Sara tillsammans med Shirley Clamp.
Det var Emilia Ögren på Circle K Flädie, Caroline och Sara på Källarbacken Hällingsjö och Roya och Zaki Alam på Pressbyrån Södersjukhuset Stockholm, som alltså gått till final i kampen om det finaste priset, Convenience Retail Awards Årets butik. När vi pratar med med Caroline och Sara några dagar senare är de fortfarande påverkade av kvällen och resultatet som verkligen kan ses som ett kvitto efter 12 års arbete med att göra en gammal mack till en modern och lönsam mat- och servicedestination.
- Vi måste nypa oss i armen och gör det genom att i vardagen då och då stanna upp, titta på varandra och säga ”vi vann!”. Det har varit så häftigt och så oväntat, säger de och berättar att de kände ett slags lugn precis innan tillkännagivandet av vem av de tre butikerna som skulle vinna.
- Vi tänkte att med det motståndet vi hade, så var det inte möjligt att vinna. Glädjen när våra namn ropades upp går knappast att beskriva.
Vinnarnas ledord: Vi ska ha roligt längs vägen!
Hemma i Hällingsjö svämmar Källarbackens sociala medier över av gratulationer och många kunder har kommit bara för att gratulera. Galakvällen medförde också flera nya kontakter och en massa ny energi.
- Vi tankar alltid energi när vi är ute på olika branschevenemang så vi kan komma hem och förändra världen, skrattar de glada vinnarna och berättar att deras ledord är ”att ha roligt längs vägen”.
- Nu har vi också bokat in ett festligt tillfälle med personalen för priset är ju lika mycket deras.
I priset ingår en gratisbiljett till nästa års Store Tour med CSS Networking Program. Målet är ännu inte bestämt men Caroline och Sara ser fram emot resan, oavsett vilket land det handlar om.
Klart man är glada när man just blivit Årets kedja. Fv: Gül Cavdarlar (regionchef), Jeanette Enehall-Sten (köpman Pressbyrån Citybanan), Adis Korjenic (köpman Pressbyrån Malmö Centralstation), Ann-Christine Winkvist Eriksson (regionchef).
Pressbyrån var på förhand nominerade i hela sex kategorier. Finalisterna inom kategorin Årets Kedja var förutom Pressbyrån, Circle K och 24Sju. Bland annat motiverade juryn vinsten med att “kedjan har genom åren anpassat och utvecklat sin verksamhet till dagens unika koncept. Här finns en kombination av stark affärstillväxt och ett djupt engagemang för såväl sociala frågor som hållbar innovation.” Upp på scenen för att ta emot priset kom såväl franchisetagare som medarbetare på servicekontoret.
- Det här är ett kvitto på att vår strävan att vara en kedja som inte bara säljer produkter, utan också en bättre vardag, uppskattas. Att vinna Årets kedja visar att det går att vara framgångsrik i en tuff marknad, samtidigt som man går i bräschen för hållbarhet och innovation. Vi är oerhört stolta över våra franchisetagare som varje dag levererar fantastiska resultat och bidrar till en bättre vardag för sina kunder, säger Anna Wallenberg, vd för Reitan Convenience Sverige.
'
Och även om vinnarna så klart var allra gladast så hade resten av deltagarna kul också!
Övriga vinnare på Conveniencegalan 2025
Årets smörgåsbutik: Circle K Knivsta
Årets glassbutik: Circle K Hudiksvall E4
Årets bake off-butik: Pressbyrån Citybanan Stockholm
Årets konfektyrbutik: Cirkle K Flädie
Årets tobaksbutik: MyWay Kungsvideo Norrköping
Årets fast food-butik: Circle K Varberg Nord
Årets dryckesbutik: Gulf Härnösand
Årets leverantör: Schysst Käk
Text: Gunilla Pihlblad
Foto: Mikael Gustavsen Saksi