Skip to main content

Glass, Glädje och Gemenskap

skarmavbild_2025-09-10_kl._16.32.12.png

 

DEBATTARTIKEL: Efter mer än 30 år inom kategorin Glass/Frusen Glädje, är det nu dags för nya kapitel i mitt yrkesliv. För att runda av mitt heltidsarbetande inom kategorin glass, delar jag mina tankar om framtidens glassdistribution och försäljning, om hållbarhet och samarbeten.

Hållbarhet för företag innebär att driva verksamheten med hänsyn till miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter. Det handlar om att integrera hållbarhet i hela värdekedjan, från råvaror till produkter och tjänster. Detta för att skapa en positiv effekt på samhället och miljön samtidigt som företaget är ekonomiskt lönsamt. Med detta som bakgrund ställer jag mig följande frågor:

  • Är det hållbart att ett flertal glassleverantörer kör sina frysbilar till samma kund? Ibland kan det komma tre samma dag!
  • Är det hållbart att glassbolagen hävdar ensamrätt till sina frysboxar i butik?
  • Är det hållbart att ett flertal glassboxar står i butik året runt, då 85 procent av stycksaksförsäljningen inom bensin/servicehandel sker under perioden februari - september?
  • Är det hållbart att tusentals boxar körs fram och tillbaka mellan glassleverantörernas lager och butik varje år?

Företag kan definitivt samarbeta för att öka den hållbara utvecklingen och försäljningen, och det är ett effektivt sätt att hantera utmaningar. Genom partnerskap kan företag dela kunskap, resurser och bästa praxis för att uppnå större resultat än vad de skulle kunna göra ensamma. Här kommer några idéer:

  • Glassens dag. Tillsammans driva kategorin genom press, sociala medier, kampanjer och aktiviteter. En dag då årets alla nyheter presenteras och aktiveras i hela vårt avlånga land.
  • Låt Sveriges största glassdistributör och en rikstäckande grossist, Varsego, som levererar glass, drycker, konfektyr och fast food till kunder inom dagligvaruhandel och servicehandel, leverera glass från flera leverantörer, till den delade glassboxen. 
  • Delade frysboxar i butik. Moderna, energieffektiva frysboxar som driver försäljning med ett bästsäljande sortiment från flera leverantörer.
  • Kampanjbord för andra kategorier att sätta på glassboxen under stycksakernas lågsäsong.
  • Mobila, flexibla säljmoduler för glass och andra kategorier i fackhandeln.

Alla räcker upp handen på att dom vill driva utveckling och förändring. Gäller detta även glassbranschens aktörer? Min erfarenhet säger att det inte är så. Ska något hända, är det kedjorna, Reitan Convenience, Circle K, OKQ8, Preem, Direkten med flera som behöver ställa krav på sina glassleverantörer, för att en sådan utveckling ska kunna ske.

Dags att släppa sargen, för kategorin, kedjekunden och konsumentens bästa.

Magnus Helmersson

Magnus Helmersson har jobbat med glass inom olika bolag, både som egenföretagare, anställd och konsult. Nu arbetar han med CoolSaver som hjälper sina kunder att minska energikostnader och  avfall samt med drift och underhåll av kylskåp, frysar och luftkonditioneringsapparater.