Souvenirer och glass ska lyfta Knut i Bazaren
Mitt på Kungstorget i Göteborg ligger Knut i Bazaren – en butik som funnits i många decennier men som under de senaste åren genomgått en tydlig förändring. När nuvarande ägaren Hashem Hemmatian tog över 2011 var fokus på tobak, spel och godis. Mycket har hänt sedan dess.
– När vi började fanns inte spel på mobilen eller internet. Då kom många hit, men nu spelar alla digitalt och vi förlorar kunder, berättar han.
Godisförsäljningen har också tappat i takt med att bion bredvid butiken själva började sälja lösgodis. Tobak står fortfarande för en del av försäljningen, inte minst snus och vitt snus, men framtiden pekar i en annan riktning. För tre år sedan tog Knut i Bazaren ett nytt steg, souvenirer. Och satsningen har gett resultat.
– Från början hade vi bara ett litet hörn med souvenirer. Nu tar det upp halva butiken. Varje år utvecklar vi sortimentet, säger Hashem.
Souvenirer - en satsning som har gett resultat.
Kunderna kommer framförallt från Tyskland, men även danskar och norrmän hittar till butiken. Valutaskillnaderna gör att många ser det som prisvärt att handla här. Planerna för framtiden är tydliga. Spelverksamheten kan komma att försvinna helt, medan satsningen på souvenirer ska växa ytterligare. Dessutom står choklad och glass högt på agendan.
– Nästa år vill vi ha mjukglass och kulglass. Choklad, särskilt Marabou i bitar och påsar, säljer också väldigt bra. Det är något kunderna letar efter, säger han.
Knut i Bazaren, som varit medlem hos oss i Convenience Stores Sweden sedan 2013, är ett exempel på hur butiker i vår bransch anpassar sig över tid. Från spel och tobak till souvenirer, glass och choklad – allt för att möta kundernas behov här och nu.
– Vi vill utveckla butiken ännu mer. Souvenirerna har blivit vår styrka, men vi ska också vara ett ställe där både turister och lokala kunder hittar det de söker, avslutar Hashem.
Text: Ann Hedlund
Intervju och foto: Maria Mannebratt