Satsar på snus och service
På Linnégatan i Göteborg ligger butiken Snusanta, tidigare känd som Mariannes. Sedan första maj är det Haidar Meghdadi som driver verksamheten. Han är dock inte ny i branschen. Efter fem år med en liknande butik i Mölndal valde han att sälja och testa andra jobb, men det var inget för honom. Så när möjligheten dök upp var valet enkelt. Nu är han med butik igen och satsar på snus och service.
Efter att butiken i Mölndal var såld så körde Haidar bland annat spårvagn och buss, men det var inget som passade honom. Han kände att han ville tillbaka till samma typ av butik och verksamhet som han drivit tidigare. När han såg att den här butiken var till salu, och dessutom hade mycket posthantering, så tog han chansen. Den tidigare ägaren hade fokuserat nästan uteslutande på paket. Nu är det en annan strategi.
– Det handlar om snus. Jag säljer mycket stockar och då köper kunderna ofta något mer som dryck, chips eller småsaker. Något som den tidigare ägaren inte lyckades med, förklarar han.
Att snus innebär en begränsad marginal är han medveten om, men volymen gör skillnad. Övrig tobak finns också i sortimentet, medan konfektyr och glass inte är aktuellt.
– Där finns för många konkurrenter. Jag kan inte konkurrera med de stora aktörerna om godis. Snuset och tobaken är mitt alternativ, säger Haidar.
Från paketutlämning till en tydligare profil – Haidar satsar på snuset i sin nya butik.
Butiken hanterar paket från Postnord, Schenker och Bring, vilket ger en stadig kundström. Utmaningen är att få dessa kunder att också handla mer i butiken. Strategin är enkel - ett vänligt bemötande och små erbjudanden.
– Två för ett, eller liknande kampanjer. När man möter folk med ett leende börjar de handla. Man märker skillnaden, menar Haidar.
Nyligen har han också anställt Mahan, som snabbt kommit in i jobbet.
– Det är hans första vecka, men han lär sig snabbt och kan tänka själv. Det är ett stort plus, säger Haidar och ler.
Med en tydligare profil och en satsning på snus och personlig service hoppas han bygga upp butiken på nytt. Butikens rykte var, enligt Haidar, lite skamfilat. Något han är fast besluten om att ändra på.
– Det tar tid att ändra ett rykte, men det går åt rätt håll. Jag är nöjd med utvecklingen hittills, säger han.
På bilden överst: Haidar Meghdadi. När vi är på besök har butiken precis fått upp sina nya skyltar.
Text: Ann Hedlund
Intervju och foto: Maria Mannebratt