Skip to main content

Ny butik i gammal bruksbygd

s_o_c_ute.jpeg

 

Mitt i sommaren öppnade Catarina och Svante Actins sin helt nya butik i Järnboås där de själva lever och bor. Nu hoppas de att deras initiativ ska stärka både bygden och dem själva.

Det har varit ett mycket positivt mottagande men det gäller ju också att folk verkligen handlar, säger de.

Det är den klassiska utmaningen med att driva lanthandel på en mindre ort. Nämligen att alla som är glada över att butiken finns också väljer att handla där. Kanske inte precis allt, men tillräckligt mycket och ofta så att det blir lönsamt både för butiksägare och kunder.

- Även om våra priser ligger cirka 14 procent högre än de stora livsmedelsbutikerna i Nora, så kostar det både tid och pengar att åka dit och handla, säger Svante och Catarina som hoppas den ekvationen ska leda många kunder till Nära Dej i Järnboås.

- Vi erbjuder ju också service 6-22 alla dagar tack vare vår lösning med bank-id och självscanning.

 

glasskunder.jpeg

Det är i slutet av glassäsongen men när solen skiner så lockar boxen fortfarande.

 

Järnboås ligger två mil norr om Nora i en vacker bergslagsbygd där hyttorna och gruvorna är ett vanligt inslag och där naturen alltid är nära. Man räknar cirka 1 000 invånare inom en radie av en mil och på det en stor mängd sommargäster och turister.

Butiken ligger utmed genomfartsvägen och syns tydligt genom sina nya skyltar och fina fasad med nybyggd veranda. Man har till och med sjöutsikt och i rabatten utanför blommar det för fullt fastän det är i slutet av september. Byggnaden i sig är ett före detta ålderdomshem där övrigt utrymme är mindre lägenheter som paret Actins nu också är hyresvärdar för.

- Det har funnits en butik på andra sidan vägen tidigare, alldeles intill skolan och förskolan. Den har drivits i olika regi under årens lopp men stängdes för ett år sedan, ungefär samtidigt som vi gjorde vår första budget.

 

mot_vagen.jpeg

Lantlig idyll och faktum är man ser lite av sjön från butiken också. På andra sidan vägen ligger skola och förskola.

 

Catarina är speciallärare och har jobbat på skolan medan Svante driver ett byggkonsultföretag. Hon jobbar heltid med butiken och han på hobbynivå, som han uttrycker det.

- Jag har funderat till och från på att att göra något annat, säger Catarina och berättar att hon har en bakgrund inom livsmedelsbutik.

- Min mamma drev en lanthandel när jag växte upp och jag jobbade ett antal år i en Ica-butik i Lindesberg där jag gick i skolan. Så det här känns naturligt för mig.

Som alla förstår är det inte ”bara”. Man ska bygga och ställa i ordning, man ska välja kedja och leverantör och man ska hitta ett sortiment som är optimalt och kan utvecklas. 

- Vi valde mellan Handlar’n och Nära Dej och vägde för och emot. Med Nära Dej-konceptet kunde vi köpa mindre mängder och kände större frihet kring kampanjer och inköp i samband med dessa. Dessutom ville vi att det skulle kännas som något nytt och den gamla butiken var en Handlar’n.

 

godis.jpeg

Sortimentet byggs ut vartefter och är nu uppe i drygt 1000 artiklar.

 

Lösningen med delvis obemannat hade man med i tankarna från början och det har mottagits väldigt väl av kunderna som snabbt har lärt sig och tycker att det är praktiskt. Samtidigt har butiken mycket bemannad tid, så det är bara att välja.

Sortimentet har byggts upp och utökats vartefter. Från starten den 3 juli var det 850 artiklar, nu är man uppe drygt 1 000. Man har medvetet valt att hålla en låg profil på både tobak och energidrycker med tanke på närheten till skolan. E-cigaretter säljer man inte alls. Kaffe och bröd via egen bake off finns och den lilla fikahörnan skulle man gärna utöka om det fanns plats.

- Vi har försökt att få paketutlämning och hitintills har det varit nobben från distributionsföretagen. Men vi ger oss inte och siktar först och främst på postboxar utanför. Det skulle vara en service i linje med butiken.

 

med_kun_inne.jpeg

Catarina och Svante har en förhoppning att deras mest trogna kunder ska kunna bli en form av lokala ambassadörer.

 

Butiken har under sin korta levnadstid fått en Facebook-grupp med 400 medlemmar och med mer än dubbelt så många som tittar på den frekventa inläggen. Eftersom Catarina och Svante vill ligga steget före har de planerat in en träff med lojala kunder. Detta med förhoppning att få dem att bli en form av ”frivilliga ambassadörer”.

- Vi vill helt enkelt berätta för dem hur viktiga de är för oss och butiken och hoppas att de vill föra det vidare till andra som kanske inte handlar här lika ofta. Bygga upp en trovärdig referens underifrån. Ska vi kunna fortsätta driva butik här, så måste också vår budget hålla på sikt. Vi är beredda att jobba mycket men kanske inte helt gratis, säger handlarparet i Järnboås som räknar med att omsätta två miljoner under det första året.

Helt klart lyser butiken med de röda skyltarna, fasaden med aktuella erbjudanden och sensommarprakten, upp i byn där det också finns en stark bygdeanda med föreningsliv och olika evenemang. Det är bara att titta på framsidan av disken som blivit en lokal anslagstavla. Årets stora händelse är marknaden Larsmäss som alltid hålls i början av augusti.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

blommor_och_fasad.jpeg