Skip to main content

Pressbyrån går facket till mötes: Flyttar Kanelbullens dag till fredag 3 oktober

skarmavbild_2025-09-30_kl._13.16.38.png

 

Kanelbullens dag har firats den 4 oktober sedan 1999. För att behålla traditionen med kanelbullar på arbetsplatsen väljer Pressbyrån nu att gå det nybildade fackförbundet Förak till mötes - och flyttar Kanelbullens dag från lördagen den 4/10 till fredagen den 3/10. 

Ända sedan den instiftades 1999 har kanelbullens dag firats på samma datum varje år, den 4 oktober. Firandet har inneburit extra lyxig fika på arbetsplatser över hela landet, där de anställda bjudits på saftiga kanelbullar. 

Nyligen bildades ett nytt fackförbund, Förak, Fackförbundet för arbetsplatsförlagd kanelbulledag. Det är ett svenskt enfrågefackförbund med syftet att flytta kanelbullens dag från helg till vardag - för att Sveriges arbetare ska få behålla förmånen att få kanelbullar på jobbet. Att kanelbullens dag infaller i år på en lördag skulle, enligt Förak själva, innebära att uppemot 3,6 miljoner anställda skulle gå miste om en bjudbulle på jobbet. 

Som en av landets största conveniencekedjor väljer Pressbyrån därför att flytta firandet till fredagen den 3 oktober för att möjliggöra ett fortsatt firande på arbetsplatser runt om i landet.

- Kanelbullens dag är en av årets viktigaste dagar för oss, så om folket vill flytta den – då är vi på deras sida. Förak hade dessutom goda argument för varför en kanelbulle på jobbet gör nytta, säger Lennart Schultz, Marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige.

I Pressbyråns butiker kommer fredagen den 3 oktober vara kulmen på veckan med extra bra bullpriser. I varje butik finns dessutom möjlighet att göra företagsbeställningar.

– Vi tar emot större beställningar specifikt riktade mot företag. Även om vi hoppas att det stora firandet verkligen sker under fredagen, så kommer våra låga bullpriser att gälla hela vecka 40, fortsätter Lennart Schultz.

Om kanelbullens dag: Kanelbullens dag instiftades av Hembakningsrådet 1999, en branschorganisation som drivs av livsmedelsföretag med intresse i bakning – dock inte av Pressbyrån.

Källa och bild: Pressbyrån