Historisk e-händelse för Nära Dej
Den 22 september gick Nära Dej-kedjans flygblad ut helt digitalt. Detta i ett samarbete med företaget Tjek och tjänsten eReklamblad.
- Det är historiskt för oss och fördelarna är många både för butiken och konsumenten, säger Tinne Axelsson, projektledare på Menigo.
- Många slutar att dela ut tryckta reklamblad och många brevlådor är märkta med ”ingen reklam”. Dessutom är det en tung produktion med höga kostnader och långa ledtider, säger Andreas Klingstedt, senior product advisor på Tjek Sverige AB och berättar hur det fungerar.
- Vi får antingen en färdig pdf från kedjan eller så hjälper vi till att skapa ett automatiserat och digitalt reklamblad åt kunden med deras egen design. Detta läggs in vår app som man laddar ner via Appstore eller Google play. Eller går man direkt in på vår hemsida ereklamblad.se. Alla artiklar i reklambladet är klickbara och man kan bestämma en radie inom vilken erbjudandena visas.
På startsidan kan man se att Nära Dej är i gott sällskap.
Tjek är ett danskt företag med flera ben av vilka eReklamblad är ett. Man finns sedan tidigare i både hemlandet och Norge och är nu på väg att avancera i Sverige på ett mer aktivt sätt. Titta in via länken ovan så ser ni vilka kedjor som är med.
- Vi är glada över möjligheten att få samarbeta även med Menigo vars butiker nu får tillgång till ett effektivt verktyg som de ska få sina kunder att börja använda. Som bonus följer den uppföljningsstatistik som kunderna får tillgång till, exempelvis hur många som varit inne och tittat och hur länge. Det blir en bra kunskapsbank helt enkelt.
Tinne Axelsson berättar att alla Nära Dej-butiker är inlästa i verktyget och att bladet visas för konsumenter i en radie på tre mil runt butiken. Den 22 september gick man ut första gången med sitt tvåsidiga blad.
- Vi har sedan en längre tid slutat med tryckta reklamblad som en del av vårt hållbarhetsarbete. Bladen har i stället mejlats ut för egen utskrift att lägga i butiken eller dela ut i sitt närområde.
Tinne Axelsson, projektledare concept & campaign retail Menigo.
Hur kan butikerna jobba för att få sina kunder att ladda ner appen?
- När vi lanserar nya funktioner så har vi lärt oss vikten av att påminna och synliggöra informationen om den nya möjligheten via våra olika kommunikationskanaler. En viktig del från butikernas sida blir så klart att vid varje kundmöte visa hur man hittar vårt digitala kampanjblad och att exponera kampanjvarorna tydligt i sina butiker. Butikerna har även fått länken mejlad till sig och kan dela den i sina egna kanaler, till exempel på den egna Facebook-sidan.
Vilken nytta kommer ni att av ha av uppföljningsmöjligheten/statistiken?
- Förhoppningsvis kan vi ta ännu mer datadrivna beslut kring vårt kommande kampanjprogram. Men även se om det finns stora regionala skillnader mellan våra olika landsdelar.
Vad vinner ni och butikerna på detta i stort?
- Synlighet för vårt varumärke kommer förhoppningsvis locka ännu fler konsumenter till våra butiker. Det finns fortfarande konsumenter som inte känner till vårt stora butiksnät. Kan vi locka in nya konsumenter så leder det såklart till ökad omsättning för våra kära handlare, avslutar Tinne Axelsson.
Text: Gunilla Pihlblad
Bilder från Tjek och Menigo