Skip to main content

Food & Friends Trendspaning 2026

ambiance_512715_potato_petals.jpg

 

För 22:a året i rad presenterar trendspanaren Lennart Wallander Food & Friends årliga trendspaning om mat och dryck. Vi väntar på att det ekonomiska klimatet äntligen ska slå om – men vi väntar inte i stillhet. Tvärtom är det som när du lyfter en stor sten i skogen: under ytan pågår en febril verksamhet där olika aktörer kämpar för att vinna gästerna. Det är survival of the fittest för food & beverage. Vi anpassar oss, experimenterar och gör det bästa av situationen.

Det är när kriser drar ut på tiden som nya beteenden får fäste. I The Great Delay syns allt från hemmakockens genvägar till nattlivets förvandling. Nedan följer ett urval av trenderna för 2026.

Fakeaway

När krognotan känns för dyr flyttar vi upplevelsen hem. Fakeaway innebär att restaurangkänslan återskapas i hemmaköket med färdiga såser och kända kockars genvägar. Nästa steg är meal kits – måltidsbyggsatser där alla delar är förberedda i restaurangkök och redo att serveras hemma på 20 minuter.

 

skarmavbild_2025-10-07_kl._15.13.40.png

Nästa steg är meal kits – måltidsbyggsatser.

 

Instore ingredient

Intresset för Fakeaway driver på en ny utveckling: fler restauranger satsar på att sälja sina paradrätter och specialiteter i matbutikerna. För restaurangerna innebär det en ny försäljningskanal utöver matsal och take away, medan butikerna får starka varumärken och högre attraktionskraft.

Eat at grocers

Samtidigt blir matbutikerna nya restauranger. Grocerants – allt från små deliluckor till stora koncept som Cornershop 180 i London – tar plats när gäster söker prisvärd, lagad mat i vardagen.

The Big Shrink

När råvaror blir dyrare och klimatkraven ökar ser vi The Big Shrink – mindre portioner av animaliskt protein som ändå räcker för de flesta. Samtidigt växer Fat Jab Menu, anpassade menyer för Ozempic-generationen där aptiten är liten men smaken stor. En enda köttbulle kan bli en hel rätt.

 

lennart_wallander-149_small.jpeg

Lennart Wallander

 

The Crisis Foodplate & Communal Dining

Billigare rätter tar över restaurangmenyerna i The Crisis Foodplate – nudlar, korv och smörgåsar blir trendiga alternativ, enkla men välgjorda. I samma anda växer Communal Dining, där gäster delar bord, mat och disk. Resultatet blir låg kostnad men hög gemenskap, en ny form av enkel men social måltid.

Drinks decline

Den unga generationen sätter balans och hälsa i första rummet, vilket påverkar dryckesvanorna. Ölkonsumtionen minskar och rödvinsdrickandet är nere på rekordlåga nivåer – i Frankrike har konsumtionen fallit med hela 90 procent sedan 1970. I stället växer nya beteenden fram, som Zebra Striping där man varvar alkohol med alkoholfritt, och nostalgiska trender som Dirty Sodas, en mix av läsk, sirap, grädde och lime.

 

skarmavbild_2025-10-07_kl._15.11.39.png

No Recipe-Recipes – matidéer som bygger mer på känsla än på exakta mått.

 

Bakery nightlife

När nattklubbar stänger tar bagerierna över. Bakery Bars förvandlar bröddisken till bar på kvällarna, medan Coffee Party gör croissantdisken till dansgolv – tidigare på dagen och ofta helt alkoholfritt. Det nya nöjeslivet är lättillgängligt, socialt och bättre anpassat till en generation som söker energi snarare än sena nätter.

No Recipe-Recipes

Sociala medier som källa till matinspiration har gått från 29 % år 2020 till 40 % i år och är nu större än kokböcker, vänner, butiker och matsajter. De äldre inspireras däremot främst av tidningar och magasin. Den här utvecklingen har lett till hacks och No Recipe-Recipes – matidéer som bygger mer på känsla än på exakta mått och gör matlagningen mer kreativ och prestigelös.

Källa och bilder: Food & Friends