St1 summerade ett intensivt 2025
Foto: Susanne Ankarkrans
På årets leverantörsträff summerade ST1 ett intensivt 2025 med bland annat utbyggnad av EV-laddning och fler Plock-butiker än någonsin. Samtidigt presenterades en tydlig agenda för 2026 med kampanjer, bredare sortiment i måltidskategorin och hårdare fokus på prisupplevelse. Detta toppades med en prisutdelning till årets prestationer i kategorierna Årets produkt, Årets leverantör och ”Årets kram”.
Sofie Westman, Head of Retail Sweden och Faisal Ouahid, Head of Marketing, beskrev 2025 som året då St1 ”satte varumärket på kartan”. I Sverige har 188 tidigare Shell-skyltade stationer nu skyltats om till St1, vilket gett en tydlig synlighet längs vägarna och en ökad kundtillströmning. Parallellt har St1 fortsatt att bygga ut EV-nätet och vuxit till 40 laddplatser med fokus på snabb, säker och enkel betalning, hög tillgänglighet och ett tydligt företagserbjudande. Varumärket PLOQ har fortsatt stärkas i år och i slutet på 2025 kommer det att finnas totalt 65 butiker runtom i landet.
Årets leverantör och Årets produkt prisades.
Kort sammanfattning:
- Omprofileringen av marknadsplatserna till St1-varumärket tog 5 månader totalt.
- För individuella stationer tog omprofileringen 7–14 arbetsdagar per station.
- 188 marknadsplatser har omprofilerats i Sverige.
- 633 marknadsplatser ska omprofileras totalt i hela Norden under 2025.
- Totalt finns det nu närmare 450 St1-skyltade stationer i Sverige.
- Omprofileringen var en del av en intensiv process som pågått under flera år, med särskilt intensiv planering och genomförande under de senaste två åren.
- Omprofileringen har inte bara varit logistiskt komplext, utan också strategiskt avgörande för St1s framtid genom att de nu arbetar med en så kallad ”one brand strategy”,
- Varumärkeskännedomen har ökat markant och reklamen uppmärksammas i allt större utsträckning.
Kvällens priser och Årets stjärnor
Årets produkt – Vinnare: Nocco Focus Stellar Blend (Vitamin Well Group)
Nominerade: Nocco Focus Stellar Blend (Vitamin Well Group), Fazer stycksaker (Fazer Sweden), Pepsi Max (Carlsberg).
Årets leverantör – Vinnare: GB Glace / Unilever Sverige
Nominerade: Lantmännen, GB Glace / Unilever Sverige, Spendrups.
Årets kram – Vinnare: Anna Lenman, Kreativa gastronombyrån – för nyckelrollen i att forma PLOQ destinationsmat med smak, omtanke och smarta recept.
Text: Ann Hedlund
Foto: St1
Årets kram fick Anna Lenman.