Korvkartan 2025: Korvkonsumtionen minskar och den vanliga grillkorven ny favoritkorv
Korven är fortsatt något som ligger svenskarna varmt om hjärtat och mer än varannan svensk äter korv minst en gång i månaden. Men enligt årets upplaga av Korvkartan äter svenskarna färre korvar och mer sällan än tidigare år, och den vanliga grillkorven står för första gången ensam på toppen som den mest uppskattade korven.
För femte året i rad har Circle K kartlagt svenskarnas korvvanor och preferenser. Det har länge varit en jämn kamp mellan chorizon och den vanliga grillkorven som svenskarnas favorit, men i år visar undersökningen ett trendbrott. Den vanliga grillkorven, med bred marginal, plockar hem förstaplatsen som den mest uppskattade korven. Hela 49 procent håller den vanliga grillkorven som klar favorit jämfört med 41 procent för chorizon.
- Vi kanske går lite mot strömmen sett till kartläggningen. Vi minskar inte vår försäljning av korv under året, tvärtom. Vi ser kanske inte en rörelse mot själva grillkorven, utan snarast att produkten French hotdog blir allt mer populärt över hela landet, och där är det ju ofta grillkorv som ingår, säger Olof Tidbeck, Senior Manager Food på Circle K.
I snitt äter svenskarna 41 korvar per person och år, att jämföra med 2024 års 47 korvar och 2023 och 2022 med 49. Minskningen i år hittas främst i att kvinnorna har minskat sitt korvintag från förra årets 39 korvar per person till 32 i år. Även frekvensen har sjunkit från tidigare år, 64 procent uppgav förra året att man åt korv minst en gång i månaden, en siffra som i år sjunkit till 52 procent.
Gävleborgarna är för andra året i rad landets stora korvfantaster. Det är hela 63 procent som uppger att man äter korv minst en gång i månaden och i snitt äter man 53 korvar per år. Största korvlyftet har männen i Västerbotten stått för då man gått från att äta 49 korvar per år till att nu snitta 72. Kvinnorna i Jönköping och Gotland har också gått emot strömmen och ökat sitt korvintag från tidigare år.
Kartläggningen visar fler trender och bland annat har den vegetariska korven ökat i popularitet från förra året (7 % 2024 till 10 % 2025). Mest populär är den i Uppsala. Samma sak gäller wienerkorven som under året varit extra populär bland hallänningarna.
- I årets siffror ser vi att skillnaden mellan könen är tydligare än tidigare. Kvinnor gjorde en rejäl ökning i sitt korvintag 2024, men har i år fallit tillbaka något. Det gör att vi också ser skillnad i totalen. Men samtidigt vet vi att svenskarna fortsatt tar korven på allvar och finns alltid nära till hands, såväl som snabbmat som finmat, avslutar Olof Tidbeck på Circle K.
Källa och bild: Circle K