Skip to main content

Dags att leva upp till förväntningarna

stora bilden ny 450


Magnus Carlssons avresa prydde framsidan av det sista tryckta numret av Convenience Stores News för en dryg månad sedan. Från och med nu får du dina branschnyheter digitaltvar fjortonde dag. Vi hoppas så klart leva upp till förväntningar och önskemål, så som de formulerades på Convenience Stores Forum den 28 augusti.


Bilden ovan sammanfattar vad deltagarna/läsarna tycker är viktigt när det gäller tidningens innehåll. Och handen på hjärtat. Har vi lyckats leva upp till dessa förväntningar i detta nummer? Det du läser just nu borde väl kunna gå in under önskemålet ”branschnyheter”? Som för övrigt inte helt oväntat återfinns i flera formuleringar. För var skulle man hitta branschnyheter om inte i en branschtidning?

Den andra artikeln av tio handlar översiktligt om forumdagen och ger indikationer om vad som ska utvecklas mer i kommande nummer. ”Intressanta undersökningar” kanske? Eller ”skvaller” …

Artikel nummer tre berättar om en av kedjornas satsning på ett nytt flaggskepp innehållande ett delvis nytt butikskoncept. Vad är det om inte såväl ”branschnyhet” som ”nytt om kedjor” eller ”trender”?

Nummer fyra och fem är redovisningar av vinnare och utmärkelser inom olika kedjor. En solklar ”kedjenyhet” det också. Liksom att det handlar om ”kedjor” överhuvudtaget.

Nästa artikel är en intervju med en av branschens ”höjdare”. En som dessutom är ganska ny på jobbet. Då kan vi bocka av både ”branschintervjuer” och ”reportage om människor”.

Så kommer det två klassiska butiksreportage. Det vill säga artiklar om ”duktiga handlare” eller om ni så vill, ”framgångsexempel”. Dessutom är det så klart ”reportage butik”. Check.

De två sista inslagen i detta premiärnummer är två kortisar som vi avser ska vara återkommande. Först låter vi Convenience Stores Swedens vd få komma till tals i en aktuell fråga. Vad han skriver om borde förhoppningsvis passa in på det mesta i bilden. Sista ordet går till Framtidsgruppen som tipsar sina kolleger där ute om vad som kan leda till framgång och lönsamhet.

Så välkomna till en gammal tidning i en ny tid. Och hör gärna av er med såväl tyckanden som tips och idéer om kommande innehåll.

GUNILLA PIHLBLAD
Chefredaktör och ansvarig utgivare