Skip to main content

Convenience-branschen ökar takten och tillväxten

stamman bast liten

En rejäl kickoff är inte att förakta. En sådan hölls traditionsenligt i slutet av augusti för convenience-branschen som fortsätter växa och där man nu tar ännu fler gemensamma tag för att öka takten och lönsamheten.

Det kallas för Convenience Stores Forum och även om inbjudan går ut till hela branschen så är det mest representanter för kedjor, leverantörer och grossister som kommer till Villa Källhagen på Djurgården i Stockholm där eventet hålls sedan nu ganska många år tillbaka.

Ansvarig för programmet är som vanligt Convenice Stores Swedens vd Bengt Hedlund tillsammans med samarbetspartnern Code conceptdevelopment. På agendan stod highlights från vårens utvecklings- och nätverksgrupper och presentation av den stora konsumentundersökningen. Innan summeringen hann man också med att lyssna på två gästtalare, Karin Bildsten som jobbar med matsvinn inom Axfood och Jonas Arnberg från HUI Research.

Höstens program
Allra först fick deltagarna berätta om sina förväntningar inför dagen. Inte helt oväntat ville man få kunskap och inspiration liksom ”nätverkandet” rent allmänt. Bengt presenterade här höstens gemensamma. Förutom två dagar med category management-utbildning blir det en utbildningsdag i visual merchandising och en ”study day”.

- En kunskapsdag där vi fångar upp inspiration och lärdom från andra branscher i syfte att stärka vår egen bransch, sa han och berättade att Study Day omfattar studiebesök och föreläsningar gällande olika attraktiva koncept.

- Vi ska bland annat att besöka IKEA Barkarby i syfte att studera deras kundvarv, exponering och produktval. Även Helio Kista för att lyssna på Vincent Barouc, Senior Retail Adviser, med lång erfarenhet från bland annat den franska dagligvarukedjan Carrefour. Dagen avslutas med reflektion och med den fysiska och digitala butikens framtid och möjligheter.

Det blir också nya inspirationsträffar - 24 oktober och 5 december. Utvecklingsgrupperna för de olika kategorierna jobbar vidare medan Servicehandelsindex går in i en ny fas.

- Ett nytt förbättrat index lanseras under hösten och passar då på att byta namn till Convenience Stores Index (CSI). En årlig branschrapport ska också presenteras vid årets början.

Konsumentundersökningen

Huvudnumret för dagen var när Ingegerd Wik och Ann Selin från Code presenterade den stora konsumentundersökningen med utdrag från förra årets tracking, fördjupningsområden och slutsatser. Vi går inte närmare in på detta nu utan återkommer om två veckor, i nästa tidning, med detta liksom med referat av Jonas Arnbergs och Karin Bildstens presentationer.

En liten sammanfattning får fungera som teaser till att läsa mer i nästa nummer:

• Utveckla det hälsosamma sortimentet
• Utveckla det vegetariska sortimentet
• Utveckla mer kombinationserbjudanden mellan olika kategorier
• Skapa förutsättningar för en prisvärd butiksupplevelse

Eller kort sagt: Tänk nytt, brett och hållbart!

GUNILLA PIHLBLAD