Årets produkter hos Reitan Convenience – och ett helt nytt pris
Det är status att få pris för årets produkt i Pressbyrån, 7-Eleven och Shell/7-Eleven. Årest vinnare utsågs tradionsenligt ut på det årliga leverantörsmötet och i år fanns här också en nyhet. Nämligen pris till den person som bidragit till det absolut bästa samarbetet mellan Reitan Convenience och leverantör, Årets KAM (Key account manager). Pris fick också Årets samarbetspartner till Bygg- och etableringsavdelningen 2018.
– Leverantörerna och vårt samarbete är centralt för att vi ska lyckas med försäljningen i våra butiker. Att samarbeta med leverantörer som arbetar proaktivt och vill vara med och driva convenience-utvecklingen framåt, lägger vi stor vikt vid, säger Reitan Convenience Swedens vd Magnus Carlsson.
Årets vinnare på Pressbyrån är ZYN Slim från Swedish Match. Zyn är en produkt som är med och skapar en helt ny kategori inom den befintliga snuskundgruppen och som både kombinerar en framåtanda och innovation i helt rätt riktning. Den appellerar dessutom till en kundgrupp som efterfrågar alternativ till traditionella tobaksprodukter. Den har utan att ta volym från befintliga produkter bidragit till en mycket bra volymtillväxt.
Hos 7-Eleven var det Marabou Mjölkchokladstrut från GB-Glace som tog hem priset (översta bilden). Marabou Mjölkchokladstrut tar den mycket lyckade trenden av co-branding till nya höjder och bygger på formatet från storsäljaren Daimstrut och kombinerar den med en mycket bra smak med ett varumärke som kunden väl känner igen. Med en mycket gynnsam säsong och gemensamma kampanjer har detta blivit till en av våra mest ökande produkter i glasskategorin.
På Shell 7-Eleven är det Coca-Cola Lemon som är vinnare. Den är ett välkommet tillskott till dryckeskategorin och har under säsongen tagit en mycket bra position. Shell 7-Eleven uppskattar speciellt att Coca-Cola tagit en befintlig produkt och förfinat denna med ny och omtyckt smak som kunden också känner igen, vilket har skapat en fantastisk försäljning.
Årets samarbetspartner till Bygg- och etableringsavdelningen 2018 är Haglunds Bygg & Entreprenad och Cator Construction & Service. Haglunds bygg för ett långsiktigt och utvecklande samarbete där leverantören visat proaktivitet på både lång och kort sikt. Leverantören har en bra förmåga till kommunikation och har tydligt visat att de tillsammans med Reitan vill hitta bra och kostnadseffektiva lösningar. Och Cator för att under många år ha servat Reitan med teknisk kompetens av världsklass. Leverantören tar sig helhjärtat an stora som små projekt och gör det med en fingertoppskänsla när det kommer till planering och utförande.
Årets KAM (Key account manager) blev Magnus Helmersson på Unilever (översta bilden). Magnus har tagit den gemensamma affären, inte bara ett steg utan flera steg framåt. Han jobbar lika mycket för Reitan som för sitt egna företag och driver produktutveckling och aktiviteter för en lyckad affär. Magnus förstår hur man bygger relationer och att en affär består av mer än bara siffror, att affärer görs mellan människor.
- Med en härlig attityd driver han både sitt företags samt vår affär framåt. Inget är omöjligt och han ser möjligheter i det mesta. Magnus är dessutom en mycket uppskattad samarbetspart för både marknad och drift.
- Sedan han tog över Reitankontot har vi sett nya produkter inom Vegan, Protein, Unika produkter samtidigt som han vårdat befintligt sortiment. Vi har en fantastisk försäljningsutveckling med plus 30 procent, där fjolårets omsättning nåddes redan i slutet av juli i år, säger Reitan Convenience Swedens inköpsdirektör Fredrik Klein och avrundar.
- Gemensamt för alla belönade samarbetspartners är att de är lyhörda och har en fingertoppskänsla för vad som fungerar hos konsumenterna inom servicehandeln. Samtliga produkter är stora succéer i våra butiker.