Allt handlar om att möta konsumenternas behov

oscar sohlberg pa handlarn liten


När Oscar Sohlberg blev affärsområdeschef för Axfood Närlivs i slutet av förra året var det ett jobb som kändes skräddarsytt för honom. Alla hans samlade erfarenheter i kombination med vad han brinner för, fanns i den nya utmaningen. Han sammanfattar det på ett självklart sätt.

- Allt vi gör handlar i slutänden om att möta konsumenternas behov och vår uppgift är att skapa förutsättningar för våra kunder att lyckas.

Vi fortsätter direkt på den här tråden. Oscar Sohlberg menar att de handlare som är duktiga och lyckas bra, har ett tydligt fokus på hur de driver sin verksamhet.

- Jag tycker att årets convenience-butik, Gulf i Härnösand, är ett mycket bra exempel på detta. Där har man ett naturligt driv och man vågar testa och satsa. Det tror jag fler kan om de får rätt stöttning från sina samarbetspartners.

Han pratar också om ”bygdens hjältar”. Den kundnära handeln på landsbygden har en viktig och tydlig roll som kompletteringshandel. I samarbete med Tillväxtverket kommer Axfood att under 2018 - 2019 att erbjuda utbildning i affärsmannskap för cirka 300 av dessa butiker. En omfattande och viktig satsning.

Oscar blev mer eller mindre handplockad när Axfood omorganiserade under förra året och skapade ett nytt affärsområde inom inköps- och logistikföretaget Dagab.

- Det fanns tre starka kriterier som lockade mig: Förändring, medarbetare och sälj. Dessutom storleken på affärsområdet och att det var en marknad som jag kunde bra.

Det nya affärsområdet, Dagab Externa Affärer, omfattar i huvudsak det som tidigare var Axfood Närlivs. Kunderna består av allt från den mindre fristående butiken och butikerna i den egna kedjan Handlarn och Direkten-butikerna, till Hemmakväll, Linas Matkasse, Pressbyrån och 7-Eleven och de stora trafikbutikskedjorna med flera. Axfood Närlivs är inte längre ett eget aktiebolag men väl ett bestående och välkänt varumärke.

Bred erfarenhet

Hans utveckling och karriär började inom Statoil där han jobbade i 19 år med flera olika projekt och områden. Läsare som var med när det begav sig minns såväl Mango som ICA Express och Oscar beskriver just Mango som världens bästa retailhögskola.

- Det var tre år av lärande. Inte minst i den jättelika hangar som byggdes upp i Norge för att testa butiksdriften. Mango hade egentligen allt det som vi framhåller idag. Problemet var bara att det var för stora ytor och för mycket personal.

Statoiltiden innebar också utveckling i ledarskap där man enligt Oscar var en föregångare. Förresten så hann han med ett inhopp på GB Glace mellan Mango och ICA Express. Så steget över till Hemglass, som blev hans nästa jobb, var inte så långt. Där var han vd tills organisationsförändringar gjorde att han sökte sig nya vägar. Först till Menigo med ansvar för restaurangområdet och sedan startade han eget konsultbolag. Blev ”problemlösare”.
Efter att ha lagt grunden till sitt nya jobb på Dagab Externa Affärer genom att lära känna medarbetare och kunder har Oscar Sohlberg satt fokus på utveckling och lönsamhet.

- Att vara en del av Dagab Inköp & Logistik innebär att vi är snabbare till beslut
vilket är viktigt i slutänden eftersom det egentligen är svårt att utveckla effektiva logistiklösningar och rätt sortiment för mindre butiker. Vi jobbar med att bli mer proaktiva. Inte bara svara upp till kundens direkta önskemål och krav.

oscar sohlberg kaffe liten


Inom den traditionella servicehandeln är den stora utmaningen just nu att få mindre och medelstora butiker att våga förändra och prova nya vägar, med dryck och mat för konsumtion ”på språng”. Det är ju så tydligt vad kunderna efterfrågar, menar Oscar.

- Vi finns där för att hjälpa och stötta våra kunder utifrån ett lönsamhetsperspektiv. Det är en kommersiell självklarhet skulle man kunna säga. I slutänden vill ju alla samma sak. Nämligen tjäna pengar.

Utvecklingen går även framåt på den digitala sidan. Innan årsskiftet lanserar Axfood sin nya uppgraderade webbsida, Narlivs.se, och en helt ny beställnings-app för telefonen.

Många kunder såg Oscar Sohlberg för första gången under Servicehandelsdagarna i april. Inför nästa år blir det en förändring av detta jätte-evenemang. Man flyttar från Göteborg till Stockholm och det blir bara en mässdag i stället för två och denna avslutas med middag.

- Det finns tusen myrsteg att ta och vad vi än gör så finns målet att skapa lönsam tillväxt för våra kunder med, säger Oscar Sohlberg och deklarerar och hoppas att det nya jobbet kommer att räcka ända till pension eftersom det känns så roligt och utvecklande. Glad är han också över att sedan i våras ha en styrelsepost i Convenience Stores Sweden.

- Det känns jätteroligt att få vara med och påverka branschens utveckling tillsammans med duktiga kollegor.

OSCAR SOHLBERG
Arbete: Affärsområdeschef för Dagab Externa Affärer (Axfood Närlivs)
Ålder: 57 år
Bor: Täby
Familj: Fru och två döttrar
Fritidsintressen: Färjestad hockey. Att simma ”open water”, att åka alpin-skidor, att svettas järnet på ett kick-boxningspass.
Senast lästa bok: Försöker just nu ta sig igenom What happened av Hillary Clinton (”en seg rackare”)
Favoritplats: Där det finns bra umgänge och trevliga människor
Motto: Chanser får man inte, chanser tar man

Text: GUNILLA PIHLBLAD
Foto: GABRIELLE HOLMBERG


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.