Två ”vinnarlejon” i skärgården
Ett relativt lugn har lagt sig över Torö Lanthandel & Bageri. Sommarsäsongen innebär nästan en tiodubbling av kundunderlaget och rekordvädret detta år har naturligtvis ökat skärgårdens attraktivitet.
Ägarna Mia och Arne Funk kan nu se tillbaka på ett år som inte bara inneburit ökad försäljning utan även tre fina bevis på att man gör något utöver det vanliga: Årets Fria Handlare hos Axfood, Årets Nonfood-lejon hos Hall-Miba och Årets butik i Nynäshamns kommun. Klart man blir nyfiken!
Vi börjar med en geografisk orientering. Torö är alltså en ö i Stockholms södra skärgård, närmare bestämt i Nynäshamns kommun. Ön har broförbindelse med fastlandet och omfattas av riksintressen för såväl friluftsliv och naturvård som militärt. Torö stenstrand är ett populärt ställe för vind- och vågsurfing. Normalt finns här cirka 600 hushåll. På sommaren 5000.
Genom gemensamma intressen i ett larmföretag hittade skåningen Arne och gotländskan Mia varandra 2012. Arne hade då bott på Torö sedan 2007 och Mia kände sig direkt hemma. Hon fick jobb i lanthandeln och vintern 2016 blev det aktuellt med försäljning av densamma. ”Kommer aldrig på frågan” sa Arne och så slog de till …
- Vi hade ju redan ett företag och butiken hade dödförklarats många gånger de senaste tio åren. Så det var kanske inte så konstigt att vi tvekade, säger Arne och beskriver vad hemligheten med att lyckas i ett sådant här projekt är.
- Man måste ha ett enormt engagemang och göra det till en livsstil och. Dessutom måste man kunna satsa både ekonomiskt och tidsmässigt. Slutligen är det viktigt att kunna förhålla sig till att verksamheten är som natt och dag på vintern och på sommaren.
Hur som helst så började de med att fräscha upp rent allmänt och investera i ny inredning och utrustning. Bageriet fanns redan och en bagare som jobbar natt anställdes. En rekrytering som Mia och Arne är speciellt nöjda med.
- Greger, eller Gregorois som han egentligen heter, är inflyttad från Grekland där han drev ett stort bageri med nio egna butiker innan landet drabbades av lågkonjunktur. Nu bakar han inte bara de godaste tänkbara bullarna och de bästa surdegsbröden, utan också pizzor av högsta klass, säger Mia och berättar att de under högsäsong har ytterligare kolleger till Greger anställda för att klara trycket.
- Pizzorna har blivit en enorm succé. Vi driver ingen pizzeria utan har en pizzalucka där vi levererar ut 120-130 pizzor per dag på sommaren. På vintern har vi bara luckan öppen på fredagarna och säljer ändå i snitt 50-60 pizzor. Vi har också våra egna halvbakade pizzor i fryst format som vi säljer cirka 20 av per dag i snitt året runt, en riktigt bra marginalförstärkare.
Inne i butiken är det en härlig blandning av bageriprodukter, delikatessdisk med mycket lokala varor och ”vanlig” butik med snygga exponeringar (kolla in prismärkningen på hyllorna) och en annan specialitet som bara blir mer och mer känd och säljande.
- Vi köper in entrecôte av hög kvalitet och hängmörar i butiken. Superpoppis, säger Mia.
Att driva lanthandel är tufft även om man har mycket idéer och det nödvändiga engagemanget. EU-bidrag har varit viktigt för att bland annat kunna bygga en rejäl altan och skaffa nya kylar och frysar. Glesbygdsstöd finansierar i princip en deltid året runt.
Bensinförsäljningen drivs av fastighetsägaren men Arne och Mia har sett till att fånga upp mackkunderna genom att satsa på kemtekniskt och typiska fritidsartiklar. Det var också detta som gav dem vinsten som Årets Nonfood-lejon.
- Med hjälp av Facebook gjorde vi en reklamfilm om myggmaskiner och sålde så många att det gav oss ett pris på 25 000 kronor att handla högmarginalvaror från Hall-Miba för.
Högsäsongen i 120 kvadratmeter stora Torö Lanthandel & Bageri varar från 1 juni till och med 31 augusti. Man har öppet 10-18 vardagar, 10-20 fredagar och 10-16 söndagar. Under lågsäsong har man stängt på måndagar.
På vintern jobbar de själva tillsammans med en deltid och en heltidsbagare. Under sommaren blir det ytterligare tio deltidare och en bagare till. Eftersom Arne även driver ett annat företag inom larm och kameraövervakning, så har de inga problem att fylla ut sin tid.
När de tog över för två år sedan var omsättningen drygt tre miljoner, i år siktar de på sex miljoner. Så här kan man verkligen prata om verksamhetsutveckling.
- Det har gått ganska fort för oss och nu måste vi förvalta det vi har och se vad vi eventuellt kan lägga till. Det är viktigt att se vad som verkligen lönar sig. Självklart vill vi vara en fullservicebutik men det måste också vara hanterbart.
GUNILLA PIHLBLAD