Macken som knoppade av en mackbod
Räkmackans dag närmar sig och Jim och Frida Wulff i Askersund laddar för fullt. Förra året sålde de 822 stycken och självklart har de satt målet högre i år.
- Minst 1000 ska det bli, säger mackägarna som denna sommar också öppnat en mackbod i hamnen i Askersund där de lever och verkar.
Askersund ligger i södra Närke, vid Vätterns norra spets. En fin liten stad med cirka 3 500 invånare och med stort landsbygdsområde (drygt 11 000 invånare totalt) och med en Frendobutik i det som tidigare var Statoilmacken vid infarten till centrum. En butik som Jimmys pappa drev fram till 2015 då sonen och sonhustrun tog över.
- Vi visste direkt att vi ville utveckla smörgåsarna, säger de och berättar att det lyckats med råge.
- Försäljningen har sexdubblats. Och mer ska det bli.
I mackornas kölvatten följde sallader och smörgåstårtor och ganska snart hade macken etablerat sig som ett självklart stopp för dem som ville ha med sig fräscha och välmatade måltidsalternativ. På vardagarna säljer man cirka 100 enheter, på helgerna något mindre. Och det ökar hela tiden.
Vad är hemligheten?
- Vi gör allt själva från grunden och det vet kunderna, säger Jimmy och Frida och berättar att de i våras öppnade Mackboden nere vid hamnen.
- Det har funnits kioskförsäljning där även tidigare. Men nu hade kommunen gjort en större satsning på att bygga upp enhetliga försäljningskiosker med gemensamma sittplatser. Vi anmälde direkt vårt intresse och kunde öppna den 5 maj.
Man hyr ett tomt skal så det blev en investering att få den i ordning. Men planen är att använda den för beredning även under vintertid.
Från och midsommarveckan är det krav på lika öppettider för alla som hyr bodar, 11-19. Men Mackboden har haft öppet längre under sommaren och sålt i snitt 100 enheter per dag samt kaffe och dryck. Värmen har kanske haft en liten dämpande effekt på försäljningen som gått allra bäst på kvällarna.
- Sortimentet är snarlikt det i butiken men vi tar lite mer betalt i hamnen där vi också måste använda andra förpackningar. Det är jätteviktigt att mackorna inte plastas in utan att de är nygjorda och fräscha hela tiden.
Räkorna är verkligen stora och ger ett nyskalat intryck. En egen specialitet som lyfter anrättningen är picklad rödlök.
En rolig och kanske lite oväntad effekt är att försäljningen av mackor och sallader ökat även i butiken där man också, tack vare satsningen på Mackboden, har fått råd att öka bemanningen. Det här unga ägarparet har tre barn och uppskattar att inte behöva jobba riktigt lika mycket som de gjort tidigare.
Nu till hösten väntar det så kallade butikslyftet som de har tillgång till genom medlemskapet i EMAB. Något som säkert också kommer att leda till fortsatt positiv utveckling. Och så var det då Räkmackans dag den 14 oktober.
-Minst tusen mackor ska vi sälja!
GUNILLA PIHLBLAD