Skip to main content

Win-win för alla – inte minst för miljön

karma pick up bag 450

Hört talas om Karma? Appen som får restauranger, caféer och butiker att rea ut osåld mat vilket ger fördelar för alla inblandade inklusive miljön. Matställena får betalt för sådant som de annars skulle ha slängt. Och konsumenterna får en chans att köpa billig mat.

- En tredjedel av all mat kastas. Bara i Sverige slängs det årligen 500 000 ton fullt ätbar mat, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp om två miljoner ton. Med Karma-appen vill vi på ett enkelt sätt minska miljöpåverkan och låta fler ta del av den högkvalitativa mat som produceras, säger vd:n och en av grundarna, Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

- Kunder kan sen köpa maten direkt genom appen och plocka upp den som take-away.

Man kan säga att Karma är en tjänst som kopplar samman företag med utgången mat med personer som gärna köper gårdagens macka eller dagens för en billig peng. Genom tjänsten kan konsumenten enkelt köpa frukost, lunch, middag eller fika betydligt billigare än normalt.

Restaurangen eller butiken laddar upp osåld mat till Karma-appen och fyller i pris, antal och när den senast kan hämtas. Användare kollar in vad som finns att köpa, väljer det de vill ha och betalar i appen. Sedan hämtar man ut maten hos restaurangen inom angiven tid.

Matställen ansluter sig till tjänsten är skyldiga att tillaga och förvara maten enligt lokala lagstiftningar gällande hantering, lagring och transport av livsmedel i enlighet med etablerade principer och praxis, så det är absolut inget fel på maten.

I appen kan användaren se information om varans ordinarie pris, innan vilken tidpunkt man måste köpa den och när man senast måste hämta den.

karma ljus dvh 450

Det hela började med att Hjalmar Ståhlberg-Nordegren och hans medgrundare Mattis Larsson, Elsa Bernadotte och Ludvig Berling för tre år sedan fick en idé.

- Vi ville göra en konsumentapp och slog våra huvuden ihop och skapade Karma som från början hade en massa olika erbjudanden. Det blev ärligt talat lite rörigt för slutkunden och det var svårt att få det hela att växa även om själva plattformen var bra, säger Hjalmar och berättar att de fick idén när en restaurang hade lagt sitt matöverskott som ett erbjudande.

- Här kände vi att vi hade hittat något. Det var otroligt många som laddade ner och restaurangerna kom till oss i stället för att vi fick jaga dem. Fler och fler började jobba hos oss och det blev som ett maraton i hög hastighet. Vi gick från 6 till 35 anställda och nu är målet 100.

- Vi lägger ribban högt, vill utvecklas kontinuerligt och utmanar dagens sanningar. Det är vår värdegrund. Vi tror att mycket går att förbättra inom matindustrin.

Växer stadigt

Det ska vara minst halva priset för att ge en bra bonus till dem som vill rädda maten och för att skydda plattformen så att den inte blir en erbjudandekanal. Hitintills har man räddat 500 000 måltider och man har cirka 400 000 registrerade användare i Sverige och England där man finns sedan ett drygt halvår. Appen växer med mellan 500 och 2000 användare om dagen.

Det betyder att drygt 10 000 måltider i veckan räddas från att kastas. Att de som tillagat den tjänar mer och att konsumenterna får ett kanonerbjudande.

- I snitt tjänar en restaurang 5 000 kronor extra bara på försäljningen. Sedan sedan får de marknadsföring för upp till 500 000 kronor i månaden, säger Hjalmar och förklarar hur man räknar ut detta.

- Om vi tänker att ett matställe har 10 000 följare och lägger ut erbjudanden 20 gånger i månaden. Ja, då får man 200 000 skickade notiser och värdet per levererad notis är enligt Facebook och Google ungefär två kronor.

Hur når ni matställena?

- 25 procent kommer in av sig själva. För övrigt har vi ett säljteam som tar kontakt. Lyckas man sälja så tar Karma 25 procent av transaktionen, annars inget alls. Restaurangen får alltså behålla 75 procent av något som tidigare var värt noll.


Finns det några förlorare?

- Inte om man använder det som man ska, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren och berättar att 60 procent av allt som läggs upp säljs vidare.

- Mellan 60 och 80 procent av dem som köper genom Karma handlar också annat i butiken. Största kundgruppen är mellan 25 och 35 år. Därefter kommer studenter och pensionärer. De sistnämnda är extra bra på att ta sig till nya ställen.

Karma fungerar över hela landet och i dag finns det minst ett anslutet matställe på över 150 orter även om de allra flesta finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Fortfarande ser man en stor potential och menar att man kan bli fem gånger så stora i Sverige. Annars är det internationell expansion som gäller.

Test på 7-Eleven

Man jobbar också med kedjor som Ica, Hemköp, Coop och Scandic. Dessutom har man gjort ett test på 7-Eleven.

- Butikerna upplever tjänsten som något oerhört positivt och i dagsläget pågår en utvärdering och därigenom ett beslut på hur vi tar Karma vidare. Att jobba med matsvinnet är en viktig fråga för oss på Reitan och en av de viktiga parametrar som vi kontinuerligt jobbar med att lösa för en mer hållbar affär för både våra kunder, oss själva och världen, säger Victoria Ku, distriktschef på Reitan Convenience Sweden.

 

Fakta om Karma

Karma är en digital plattform där restauranger, caféer och butiker enkelt kan sälja ut mat som annars riskerar att slängas. Konsumenter kan sedan köpa maten direkt i Karma-appen som takeaway till ett billigare pris. En klassisk win-win.
Bakom tjänsten står grundarteamet Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Elsa Bernadotte, Ludvig Berling och Mattis Larsson. De har bakgrund och erfarenhet från bolagen Responster och Pop Fruits och är utbildade vid Handelshögskolan, KTH, LTU och Karolinska Institutet.
Delägare i Karma är Foxhelm Ventures, DHS Ventures, DP Laurén Invest, Magnus Bergman, Lars Lindgren, Daniel Frodin, Mattias Miksche, Propel Capital II, Bessemer Venture Partners, Electrolux, E.ventures, Kinnevik och STING. Samt några av Di Digital utnämnda till Sveriges mäktigaste tech-investerare.
Appen har idag 400 000 användare och fler än 1 500 matställen i Sverige och i London.

 

GUNILLA PIHLBLAD