Brödet – inte längre bara ett tillbehör

davor liggande 450


Det började visserligen redan på Stockholmsutställningen 1897. Men den verkliga utvecklingen av modern svensk fast food kan dateras till andra halvan av 1950-talet då industritillverkning av korvbröd blev ett faktum.
Tiden har gått men brödet har verkligen bestått och idag är det inte bara en förpackning eller ett tillbehör. Det tillför verkligen något till portionen.

Det är dags att få upp ögonen för vad man kan göra med hjälp av bröd. Även om en klassiker som korv med bröd är sig tämligen lik, så kan man lätt förvandla den till en modern klassiker. Kanske inte bara med brödet men i samarbete med tillbehör. I hamburgertidevarvets början räckte det med sallad till burgaren och brödet. Idag kanske du ska servera gräshoppsburgare med tångmajonnäs!

Vi pratar med Davor Zidaric, hängiven produktutvecklare på Lantmännen Unibake. Vi träffar honom på Unibakes bageri, Korvbrödsbagarn i Örebro. Han är kock i grunden och har ett genuint och brinnande intresse för att utveckla nya och spännande portioner med bröd som bas.

- Även om inte alla mindre snabbmatställen kan tillaga det vi visar, så vill vi ändå att det ska fungera som en tankeväckare och en inspiration, säger han och påpekar att nästan hela Korvbrödsbagarns sortiment är veganskt.

- Det stämmer väl överens med den gröna trenden, som fortsätter att växa stadigt. Hela 43 procent av svenskarna äter vegetariskt en dag i veckan*. Därför är det både lämpligt och i tiden att erbjuda inspirerande köttalternativ. Det visar att man är inkluderande och omtänksam.

450 glazed burger och hot dog bun portion tryck

Fast food-segmentet inom Lantmännen Unibake har haft en fantastisk utveckling. I takt med att högrevsburgare, street food, och inte minst den vegetariska trenden växt.

Som leverantör driver man marknaden framåt, fångar tidigt upp trender och anpassar sortimentet till sina olika målgrupper.

Davor hjälper till att definiera några av trenderna och börjar med ”njutning”.

- Här passar verkligen alla Lantmännens Unibakes varumärken in. Hatting och Bonjour utvecklas också i takt med att njutningssegmentet ökar.

Vegotrenden har vi redan nämnt och Davor menar att det är dags att ta den till nästa nivå. Att man kan anpassa bröden till innehållet och att man kan jobba med texturer och färger på hela portionen.

- Bröden måste anpassas till innehållet, det vill säga de nya proteinerna. Här passar nya varianter av våra klassiska produkter samt även bröd som tortillas, tunnbröd, pita- och nanbröd bra. Vi har många tips som våra kunder lätt kan få tillgång till.

450 en korv med brid en klassiker portion tryck


En annan trend som fortfarande står stark är ”premium”. De nya kedjorna har utmanat de traditionella som i viss utsträckning gjort egna försök att hänga på med så kallad fast casual dining.

- Det ska var en känsla av à la minute, färskt kött, egna dressingar, nyskuren sallad och nyrostat bröd, säger Davor. Unibakes breda utbud av trendiga fastfood-bröd gör dem till en god leverantör av bröd med premiumkaraktär.

Hälsa, hållbarhet och etik är andra trender där värdegrunder är ett nyckelord.

- Det är så roligt att se hur nya portioner kan utvecklas med brödets hjälp, avslutar Davor Zidaric.

GUNILLA PIHLBLAD

* Food&Friends Matrapport 2018


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.