Skip to main content

Tänk nytt, brett och hållbart!

code1

Utveckla det hälsosamma och det vegetariska sortimentet och gör mer kombinationserbjudanden mellan olika kategorier. Vad är det som säger att man inte kan sälja en dryck och trisslott tillsammans? Skapa förutsättningar för en prisvärd butiksupplevelse genom att tänka nytt, brett och hållbart.

Ord och inga visor som grundar sig på resultatet av en undersökning gjord av Code conceptdevelopment på uppdrag av Convenience Stores Sweden.

Undersökningen presenterades på Convenience Stores Forum i slutet av augusti och innehåller förutom detta fördjupningsområde många fakta om convenience-branschen utifrån konsumenternas behov och köpvanor.

Men nu hade man alltså valt att fördjupa sig på ett område som känns allt viktigare för att få svart på vitt på hur det förhåller sig kring hälsosamma och vegetariska måltidsalternativ och om hur de passar in som ”mat som på språng”.

När man ser allmänt på hälsosamma måltider så visar det sig att över 70 procent anser att det är viktigast att äta hälsosamt hemma. När det gäller att äta på språng/takeaway och på restaurang, tycker cirka en tredjedel att det är viktigt att äta hälsosamt.

Det är viktigast att äta hälsosamt till frukost och när det gäller mellanmål är det inte lika viktigt att det är hälsosamt. Så även om mellanmålet inte nödvändigtvis måste vara hälsosamt så har vi sett i tidigare undersökningar att det måste det vara fräscht, prisvärt och kommuniceras tydligt för respektive situation.


code 2


Mat på språng

Lunch och mellanmål köps mest frekvent på språng och över hälften av alla köper något att äta på språng minst någon gång per månad. Mest frekvent är det med lunch och mellanmål.

Drygt hälften associerar till hamburgerställen när de får frågan om att äta på språng. Man vill att det ska gå fort och att det ska vara enkelt att förstå menyn. Värt att notera att cirka 50 procent tycker det är viktigt att det finns ett brett hälsosamt/nyttigt sortiment.

Knappt 20 procent väljer att alltid eller oftast köpa en hälsosam måltid i en convenience-butik. Viktigt att notera att det är 52 procent som köper det ibland. Vilken potential!

Närbutikerna är det vanligaste inköpsstället och att må bättre är den främsta anledningen till att man köper hälsosam mat på språng. Nästan hälften av kvinnorna tycker inte att det finns något attraktivt alternativ. Knappt 50 procent av männen bryr sig inte och upplever dessutom i större uträckning att de inte blir mätta.

Vegetarisk måltid
Enligt andra samstämmiga undersökningar är antalet vegetarianer cirka fem procent och ökar inte så mycket. Andelen flexiterianer, det vill säga de som äter vegetariskt någon gång per vecka, är 41 procent. Generellt sett är det fler som äter vegetariskt oftare. Inte helt oväntat är det fler yngre och kvinnor som gör det.

Knappt 20 procent köper alltid eller oftast en vegetarisk måltid i convenience-branschen. Men man tycker att det inte finns attraktiva alternativ och att det är för lite att välja på. Även här är närbutikerna det vanligaste inköpsstället och här seglar hamburgerkedjan Max upp i topp. Troligen har deras tydliga satsning på vegetariska alternativ och reklamkampanjer bidragit till detta.

code 3

En summering:

Hälsosamma måltider
Det är viktigare att äta hälsosamt hemma än ute.
Det är viktigast att äta hälsosamt till frukost.

Mat på språng
Lunch och mellanmål köps mest frekvent på språng.
Drygt hälften associerar ”mat på språng” till hamburgerställen.
Det ska gå fort och vara enkelt att förstå menyn.

Hälsosam måltid på språng
Närbutikerna är det vanligaste inköpsstället för hälsosam måltid på språng.
Knappt 20 procent köper alltid eller oftast en hälsosam måltid på språng i convenience-branschen.
Att må bättre är den främsta anledningen.
Oftast väljer man frukt och grönt, lågt sockerinnehåll och att det är färskt.
Anledningen att inte välja hälsosam mat på språng är att man inte finner något som är attraktivt.

Vegetarisk måltid
Nästan varannan äter vegetariskt varje vecka och mer än 50 procent äter vegetariskt oftare idag än för ett år sedan. Knappt 20 procent köper alltid eller oftast en vegetarisk måltid på språng i convenience-branschen.
Det finns inga attraktiva alternativ och för lite att välja på
Hälsosamma och vegetariska måltider köps oftast på mindre livsmedelsbutiker,
Pressbyrån och Max. Vegetariska måltider köps helst på Max.

 

Ett ord på vägen:

Utveckla det hälsosamma sortimentet. Det här är ingen tillfällig trend utan fler och fler blir medvetna om kvalitet och att maten är hållbart producerad.

Inom det vegetariska sortimentet finns mycket kvar att göra. Nästan hälften alla svenskar köper ju vegetariskt någon gång i veckan och fler gör det ännu oftare. Inte heller detta är en tillfällig trend.

 

Text: GUNILLA PIHLBLAD