Skip to main content

Smart kylskåp ska minska matsvinn

karma 450 hjalmar stahlberg nordegren vd och medgrundare i karma och tove chevalley chef for digital innovation pa electrolux jpg


Electrolux introducerar ett uppkopplat kylskåp för matbutiker tillsammans med startupbolaget Karma. Kylskåpet som betalanserades i går, är integrerat med Karmas app och ska bidra till minskat matsvinn genom att göra det enklare att sälja osåld mat direkt till konsumenter.


Det var i augusti i år som Electrolux meddelade att man har gått in som investerare i Karma. De båda bolagen inledde samtidigt ett samarbete för att utforska nya innovativa lösningar för framtidens mat och för att gemensamt möjliggöra för både konsumenter och livsmedelsbranschen att ta ett större ansvar för att motverka matsvinn. Samarbetet kombinerar Electrolux expertis kring livsmedelsförvaring med Karmas app och kunskap om matsvinn.

- Att hitta innovativa lösningar som främjar ett bättre och mer hållbart sätt att äta är en del av vårt syfte som bolag. För Electrolux är samarbetet med en startup som Karma ett nytt och kraftfullt sätt för att skapa förändring. Genom att kombinera våra och Karmas unika egenskaper har vi snabbt kunnat skapa en kreativ lösning som gör det enklare för konsumenter och matleverantörer att rädda mat från att slängas, säger Tove Chevalley, chef för Digital Innovation på Electrolux

- Samarbetet med Electrolux gör att vår idé kan få extra fart, växa snabbare och dessutom kompletteras med kunskap och erfarenhet som vi som startup ännu inte har. Kylskåpet är ett första steg i vår gemensamma strävan efter att rädda mer mat och värna om miljön, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare i Karma.

karma kylskap och app 450


Kylskåpet effektiviserar förvaring och upphämtning av osålda matvaror som annars riskerar att slängas och gör det möjligt för matbutiker som inte har en naturlig upphämtningsplats att använda Karma. För butiker som redan använder Karma blir kylskåpet ett sätt att kunna sälja ut ännu mer osålda matvaror. Idag introduceras kylskåpet som en betaversion och finns på ICA Liljeholmen i Stockholm fram till och med 31 december 2018. ICA Kvantum Liljeholmen började använda Karma för ett och ett halvt år sedan och har hittills räddat fler än 14 000 matvaror med hjälp av appen.

- Att butiken agerar pilot för Electrolux och Karmas nya lösning är roligt och går i linje med vår vision och ständiga kamp för bättre hållbarhet. Med hjälp av kylen kommer vi kunna rädda dubbelt så mycket mat som tidigare, säger Tobias Nilsson, butikschef på ICA Kvantum Liljeholmen.

Så funkar det:

  • Karmas användare som gör ett köp hos ICA Kvantum Liljeholmen i Stockholm genom Karma-appen kan hämta ut beställda varor direkt från det uppkopplade kylskåpet.
  • Användaren låser upp det uppkopplade kylskåpet, som är utrustat med ett smart lås, genom att uppvisa en QR-kod vid det smarta låset.
  • Den köpta produkten visas sedan upp i matbutikens kassa.

 

Om Karma
Med Karmas app kan privatpersoner köpa bra mat som blivit över från restauranger, caféer och matbutiker till ett billigare pris. Appen har idag 400 000 användare och fler än 1 500 anslutna restauranger, caféer och matbutiker. Sedan starten, i November 2016, har Karma räddat över 580 000 matvaror från att slängas. För mer information: www.karma.life.