Skip to main content

Framtidsgruppen tipsar

Sortimentet är själva grundstenen i din verksamhet. Därför måste du också sköta om det därefter. Här kommer några tips från oss:

  • Om du behöver hjälp med ditt sortiment, prata med din grossist så att du får Topp 50 i alla varugrupper.
  • Var först med nyheterna. Skylta fram dem ordentligt. Dina kunder är alltid nyfikna att testa och det blir alltid merförsäljning för dig. Blir det en succé, låt varan få en plats i hyllan.
  • Har du varor i hyllan som inte säljs, ta bort dem och rea ut snabbt så att du får in något nytt som säljer.
  • Gå och fronta varje dag så att det ser fullt ut. Kom ihåg att varor säljer varor.
  • Tänk på att varorna frontas åt samma håll. Då ser det mer ut och kunden hittar bättre vad hen söker.
  • Håll ihop varugrupperna. Till exempel dricka på samma ställe, tuggummin på sitt ställe, mm. Samexponera vid erbjudanden.
  • När säsongsvarorna för exempelvis jul och påsk är över, plocka bort dem. Finns det tomtar kvar i februari så tror din kund att du har gamla varor i din butik och det gör att de inte handlar lika mycket.

Allt för denna gång. Framtidsgruppen önskar lycka till!
Framtidsgruppen jobbar med frågor direkt kopplade till att utveckla såväl medlemskapet som medlemmarnas lönsamhet. Gruppen består idag av Ida Collin Norråker, Per Hök Göteborg, Tony Karlsson Örebro, Åsa Wretman Älmhult, Alexandra Avdic Trelleborg samt Maria Mannebratt, Convenience Stores Sweden.