Alltid nyttigt att se hur andra gör

vincent barucq annelie karlsson tommy akerblom caroline linton tove sviden 450


Ett nytt grepp inom Convenience Stores Sweden är Study Day som arrangerades den 13 november. Här hämtade man inspiration och kunskap från andra branscher. Allt i syfte att öka egen försäljning och lönsamhet.

- Det är av naturliga skäl vanligare att vi fokuserar på vår egen bransch med olika former av studieresor och utbildningar. Men Study Day ger oss en helt annan insikt och inte minst inspiration att omsättas i convenience-branschen, säger Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden som arrangerade dagen tillsammans med Code conceptdevelopment.

Dagen startade på IKEA Barkaby norr om Stockholm med ”best practice visual merchandising” som tema. Först en genomgång av ett handfast verktyg, en checklista, och deltagarna fick sedan en uppgift att både reflektera över hur IKEA arbetar med verktyget, likväl som att diskutera sinsemellan hur respektive person/företag ansåg att convenience-branschen agerar gällande visual merchandising - både butik, kedja till leverantör. Deltagarna gick därefter i grupper om tre personer genom delar av varuhuset. Grupperna redovisade sedan sina resultat som fick god respons.

ahorarna 450


Efter detta mycket givande första pass (speciellt som grupperna var blandade på ett kreativt sätt) gick färden vidare till Kista och Helio som ligger på huvudgatan mitt i Europas största IT-kluster i ”Time Building” där allt är inrett efter temat ”tid”. Här hyr företag in sig på så kallade coworking-platser och i olika studios.

Produktchefen Erik Spongberg beskrev Helios utveckling och hur de tagit den traditionella konferens- och externa kontorstanken till en ny nivå. På framtidens kontor betalar man en summa i månaden för sin arbetsplats som då inkluderar frukost, yoga och andra aktiviteter med mera.

Han kallade utvecklingen för analogisering.

- En motreaktion mot gamla tiders kontor. Här har vi utrymmen som driver idéer, kreativitet och samarbete. Idag behöver man kanske den typen av arbetsplats mest av sociala skäl. Speciellt som vi hela tiden får fler och fler ensamföretagare.

vincent. 450


Efter att ha lyssnat på denna mycket intressanta nutidsanalys fick man stifta bekantskap med Vincent Barouc, Senior Retail Adviser, med lång erfarenhet från bland annat den franska dagligvaruhandelskedjan Carrefour. Han gav deltagarna insikter i hur Frankrikes dagligvaruhandelsmarknad ser ut och hur Carrefour arbetat med att utveckla sina marknadsplatser för att fortsatt stärka sin position.

alex annan bild 450


Alex Baker från Vertiseit AB gav sedan en föreläsning i högt tempo och med ett hisnande innehåll. Det handlade om hur retailföretag går från att vara produkt- till kundfokuserade. Vi vet ju att den fysiska butikens roll håller på att förändras från en ren plats för transaktioner till att handla mer och mer om att leverera en upplevelse genom historieberättande och riktigt bra service. Men hur kommer olika försäljningskanaler att interagera med varandra och vad ser vi sker på marknaden redan idag?

Annorlunda medialandskap

Under Study Days sista pass stod Daniel Hultborn, Daniel Pettersson och Wendy Rådström för innehållet. Utifrån sina erfarenheter inom rörlig media - i ryggsäcken finns bland annat några av Sveriges mest kända TV-program som Nyhetsmorgon, Tunnelbanan och Det stora tårtslaget – arbetar nu dessa tre inom företaget RoTor med att hjälpa företag skapa strategier och kommunikationskoncept där engagerande historier ligger till grund för det innehåll som används i annonsering, egna kanaler och PR.

För i och med i ett alltmer splittrat medialandskap har konsumenten gått från att ha ett lokalt, begränsat utbud av media som den väntat på och nöjt sig med, till att bli en väldigt krävande och naturligt uppsökande konsument med dessutom ett globalt, obegränsat medialt utbud, öppet för dem dygnets alla timmar. Detta har radikalt ändrat konsumenternas inställning till marknadsföring och nu krävs därför helt nya metoder för att behålla deras uppmärksamhet.

Medialandskapet har gått från att företagen har kunnat arbeta med enkelriktade ”push”budskap via TV och radio, till att de nu själva måste bli avsändare till ett engagerat innehåll som får kunden att aktiveras – en ”pull”strategi. Nellys serie Filter och Always kampanj #likeagirl togs upp som några av flera goda exempel på hur företag lyckats skapa starka pullbudskap.


GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.