Skip to main content

Världens största godisbutik var inget skämt

stefan kent cw 450


När Stefan Sundvalls och Kent Långströms vägar korsades för drygt elva år sedan föddes en idé som de först uttalade lite som ett skämt. Men det blev allvar ganska snart och i mars 2007 öppnade de ”världens största godisbutik” i Haparanda.

Exakt hur vetenskapligt belagt detta med ”största” är vet vi faktiskt inte. Men så länge ingen säger emot så utgår vi från att det gäller. 2500 kvadratmeter borde kanske vara tillräckligt kvalificerande? Antalet sorter kommuniceras inte eftersom man utgår från kvalitet. Idag har de dessutom en tredje part som delägare, nämligen Hemmakväll.

Convenience Stores News träffar Stefan och Kent på Scandic i Luleå där de har sin årliga budgetplanering. Det råkar då vara exakt elva år sedan idén föddes just på samma plats.

- Stefan skulle starta Godisgiganten i Haparanda som då var Norrbottens största i sitt slag. Där planerade han även att ha film i sortimentet. Själv drev jag säljbolaget Norrlänningen som jobbade med film och böcker, säger Kent och berättar att en ledig lokal nära Ikea kom att bli den utlösande faktorn.

- Våra vägar korsades vid rätt tillfälle eftersom så mycket var på gång i Haparanda.

Deras drivkraft och inspiration att förlägga den första butiken i Haparanda grundade sig i att finnarna är de som konsumerar mest godis i hela världen. Svenskarna kommer som tät tvåa. Var annars ska då världens största godisbutik ligga om inte på gränsen mellan dessa två länder?

cw losvik narmare 450


År 1 omsatte Candyworld 23,5 miljoner kronor och snart hade man dubblat denna siffra. Ett lekland byggdes in i lokalen i Haparanda och man öppnade först en butik i Luleå och sedan en i Sundsvall. Men vägen har inte varit spikrak.

- Satsningen på leklandet var kanske rätt just då. Men nu behöver vi ytan till försäljningen. Burkläsk är stort och kräver mer plats, liksom snuset. Vi ska även ha mera lösvikt, säger Stefan och tillägger att apropå dubblerad omsättning, så är det snart dags igen.

- Vi går mot 100 miljoner nu.


Konceptutveckling

Luleåbutiken är stängd, läget var inte optimalt. Sundsvall har fungerat bättre. Stefan och Kent jobbar nu vidare med konceptutvecklingen och på nya etableringar både i Sverige och ute i Europa.

I Haparanda säljs hisnande volymer. I Sundsvall är det ”bara 750 kvadrat” och mer som en vanlig godisbutik. Lekland visade sig vara en omväg och nu renodlar man och satsar på fokuskategorierna godis, dryck och snus. Och det kan mycket väl bli fler butiker.

- Utvecklingen i Sundsvall tyder på det, säger kompanjonerna och berättar om snusförsäljningen i Haparanda.

- Den är mer eller mindre obegränsad. När vi nu gett den mer utrymme och bättre exponering så kommer vi att dubbla jämfört med förra året. Vi säljer även cigaretter och e-cigaretter och det går bra eftersom priserna i Finland är så pass mycket högre.

Sedan 2011 är Hemmakväll AB hälftenägare till företaget. Målet tillsammans är att inom fem till tio år starta 30 upplevelsebutiker inom godis och nöje med en omsättning på en miljard kronor.

- Vi är på rätt väg nu och kommer att trycka hårdare på gasen, avslutar Stefan Sundvall och Kent Långström.

cw losgodis 450


GUNILLA PIHLBLAD