Alkoholfri öl kommer att öka även som ”dricka nu”
Tiden är mogen och även om det går sakta framåt, så verkar det förhållandevis säkert. Alkoholfri öl passar bra även ”on the go” och inte minst till de måltidskoncept som convenience-branschen bara blir bättre och bättre på.
Vid en rundfrågning bland våra stora kedjor får vi ungefär samma svar. Med rätt förpackningar och en allmän tillvänjning bland konsumenterna, kommer den här sortens dryck att bli allt vanligare. Medan några avvaktar är andra redan i full färd med att erbjuda detta dryckesalternativ.
- Produktgruppen som sådan växer på Circle K om än inte lika mycket som i dagligvaruhandeln där bredden är en viktig faktor. En annan skillnad som påverkar är kundbeteendet då dvh-volymerna bygger på att köpa hem och dricka senare, säger Niklas Lindholm, category manager Circle K och berättar att man följer utvecklingen noga.
- Vi säkrar i dagsläget att vi har rätt produkter i vårt sortiment. Det finns potential i en mer on the go-anpassad förpackning. Alla våra butiker har också i dagsläget ett bassortiment av alkoholfri öl.
Självklart val till "dagens"
En Circle K-handlare som satsat och ser en tydlig utveckling, är Sven Gudmundsson i Sannarp Halmstad.
- Vi har en dagens rätt som vi hämtar ur det ordinarie matsortimentet. Här har det varit självklart att erbjuda alkoholfri öl som ett av dryckesalternativen. Det handlar om att vi tänker ”mat” och att upplevelsen ska bli komplett.
Sven är väl medveten om att det finns ett negativt tänk på bensinstationerna. Att öl, hur alkoholfri den än är, inte passar att sälja där. Men hans kunder är nöjda och det har inte varit några klagomål på att man marknadsför öl till dagens rätt
- Vi rider ju på all ölreklam med non alcoholic i TV. Folk blir mer och mer medvetna om att ölen är en smakberikare.
OKQ8 kommer i januari att göra en menykampanj där alkoholfri öl för första gången lyfts fram som dryckesval.
- Vi följer med spänning utvecklingen inom kategorin på convenience då kvaliteten på alkoholfri öl hela tiden blir bättre och bättre och vi borde kunna ta en större andel i vår bransch så fort stämpeln att öl och bilkörning inte passar ihop försvinner, säger Fredrik Ahlengärd, ansvarig för sortiment och koncept inom OKQ8.
- Jag vågar nog säga att det är en trend som är här för att stanna tack vare att utbudet har vuxit och sortimentet blivit så br. Även den allmänna hälsotrenden talar för alkofri öl, säger, Anna Mardirossian, kategoriansvarig på Preem.
Preem har satsat stort på freshfood och vatten men ser också en ny målgrupp som väljer alkoholfri öl som ett komplement till läsk.
- Vi kommer göra en satsning med ett utbud av alkoholfri öl under 2019 och arbetar aktivt med att komma fram till vilket sortiment vi vill satsa på. Då Preem har en hållbar och ekologiskt inriktning, tycker vi att det är spännande med ekologiska alkoholfria alternativ.
Inte moget för "dricka nu"?
Carina Ståhlberg är marknadschef på EMAB som samlar fria bensinstationer och driver kedjorna Frendo och Gulf. Hon är lite mer försiktig även om hon, precis som sina kolleger, anser att produkterna i sig har blivit väldigt bra.
- Däremot tror inte jag att marknaden är mogen för öl som en dricka nu-produkt. Dit är steget lite för långt ännu. Det känns inte riktigt okej att ta en öl till maten och sätta sig i bilen och köra iväg. Mycket handlar om beteende och vana, vilket tar tid att bryta. Öl är mer etablerad som dricka sedan-produkt hos oss.
Samma känsla har Mattias Eriksson, produktchef Dryck och Hälsa på Reitan Convenience.
- Alkoholfri öl inte direkt är något man dricker on the go. Därför har vi valt att vänta och se över utrymmet i butik för den här kategorin, så den kanske mer passa in i vårt FC-sortiment.
- Alkoholfri öl i burk och sexpack har börjat ta fart i servicehandeln, säger Joakim Mannesten på Menigo och berättar att man kampanjat med både detta och glasflaska i Nära Dej.
- I Time jobbar vi ännu inte med alkoholfritt i menyerna då tror att vi tappar barn, tonåringar och dem som inte gillar öl om vi skulle har en meny med bara öl till, även om den är alkoholfri.
Tester
Spendrups har gjort några tester i samband med större kundevent, totalt har 350 detaljister deltagit. Detta för att se om man känner skillnad på 0,0 respektive 3,5 procent och 5,8 procentiga Heineken samt för att avgöra vilken som var vilken. 45 procent gissade rätt, 41 procent hade fel och mixade ihop två av sorterna. 14 procent hade alla fel, det vill säga trodde att alkohofri var starköl.
Man fick även svara på vilken förpackning man ansåg vara bäst för alkoholfri öl i farten. Inte helt oväntat blev det burk (44 procent) men även petflaska var populär (41 procent).
58 procent tyckte att det vid marknadsföring av alkoholfri öl, var viktigt att den var 0,0 procent. Tre fjärdedelar trodde att alkoholfri öl kunde växa på deras respektive stationer och ännu fler, 81 procent, att det i så fall vore bra om så skedde.
I samband med den inledande artikeln om alkoholfri öl i vårt förra nummer, kommenterade Carlsberg att de skulle lansera drycken i fråga på fat. Så har nu skett och som ett första steg kommer Carlsberg Alcohol Free att säljas på ett tjugotal krogar.
– Vi har satsat mycket på att bygga upp hela den alkoholfria ölkategorin och har idag åtta olika alkoholfria öl i vår portfölj. Men storsäljaren är fortfarande Carlsberg Alcohol Free som har en marknadsandel på nästan 30 procent. Vi är också lite extra stolta över att vara första landet i Carlsbergkoncernen som börjar sälja alkoholfri på fat, säger Karin Atterfors, marknadschef på Carlsberg Sverige.
GUNILLA PIHLBLAD
Fakta om försäljningen av alkoholfri ö
• Under juni till augusti 2018 ökade försäljningen av alkoholfri öl i daglig- och servicevaruhandeln med 56 procent jämfört med motsvarande period 2017. Källa: Nielsen.
• Försäljningsprognosen tyder på att den totala försäljningen (som inkluderar daglig- och servicevaruhandeln, restauranger och Systembolaget) av alkoholfri öl kommer att öka med
30 procent under 2018.
Källa: Delfi