Skip to main content

Juliga produkter att lyfta fram

choklad milk advent 450


Julen i sig handlar ju om traditioner och för vissa leverantörer är det numera en tradition att lansera särskilda julsmaker på sina ordinarie produkter. Ta därför tillfället i akt och lyft fram dem du har i ditt sortiment. Extra god försäljning är då att vänta. För det är ju i första hand godis det handlar om.

- Cloetta Juleskum fortsätter att öka år från år, sa Susanne Harde på Cloetta när man presenterade årgångssmaken för 2018 – Cloetta Juleskum Kola.

Under 2017 såldes drygt 1 615 ton Juleskum i Sverige vilket motsvarar 280 miljoner stycken och mer än 26 tomtar per svensk.

- Juleskum Original, Julenissen och Chokladdoppade Juleskumshjärtan är en tradition och varje år släpper vi dessutom ett årgångsskum. 2018 är alltså smaken Kola.

Nytt för i år är att Juleskum Original nu även är palmoljefri, vilket kommer att rulla ut på förpackningarna löpande.

juleskum bada 450


Även systerprodukten Polly bjuder på nyheter, om än mera vinter- än julorienterade. Det är Polly Vinter och Polly Super Crunchy. Den förstnämnda innehåller de välkända sega Polly-skumtopparna som i den nya påsen fått smak av pepparkaka, clementin och julkola. I Polly Super Crunchy har skumtopparna bytts ut mot ”crunch” och de spröda, salta vetepuffarna är överdragna med choklad.

julostchips 200

Merry Chipsmas!
Estrellas traditionella Julostchips är tillbaka i chipshyllan. En krispig julklapp till dem som söker något salt mellan pralinerna och knäcken.

- Julostchipsen är en av få limited editions som faktiskt får komma tillbaka år efter år. Detta är fjärde vintern som de kommer på besök och vi märker att intresset för dem är skyhögt varje gång, säger Mia Lundberg, produktchef på Estrella.

nocco 450


Rudolfs Juläpple
Årets Limited Christmas Edition från Nocco har smak av Rudolfs Juläpple. 2016 lanserades den första och limiterade julsmaken Skum Tomte. Det här året har tomtens följeslagare bjudits in och resultatet blev alltså Rudolfs Juläpple med en söt smak av röda karamelliserade äpplen och julkryddor.

Nocco Juläpple innehåller förutom BCAA (3000mg), grönt te med ECGG, koffein och sex olika vitaminer. Liksom övriga Nocco-drycker är den är helt utan socker.

Chokladkalender
Marabou har i år valt att lansera en egen chokladkake-kalender och idén föddes då konsumenter hade hört av sig med bilder på sina egenkomponerade Marabou-chokladkalendrar. På framsidan av vanliga Marabouförpackningar hade man ritat 24 luckor, en för varje dag fram till julafton.

- Vi tycker det är superkul när vi får möjlighet att göra verklighet av våra följares underbara idéer. Att detta inte är en regelrätt chokladkalender är vi väl medvetna om, och vi hoppas och tror att alla Sveriges chokladälskare förstår att vi gör detta med glimten i ögat, säger Niklas Larsson, varumärkeschef på Marabou.

Den nya kalenderkakan innehåller 150 gram Marabou-mjölkchoklad och har 24 bitar. På förpackningens framsida finns 24 luckor illustrerade, men chokladkakan öppnas på samma sätt som en vanlig chokladkaka.

arets julklapp 450

Hållbarhet
Som du säker vet vid det här laget så blev det återvunna plagget Årets julklapp 2018. Motiveringen var att det speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö.

− Årets julklapp illustrerar hur hållbarhet går från att vara en trend som några konsumenter och företag plockat upp till att bli mer och mer av en hygienfaktor, säger Jonas Arnberg, vd HUI Research.

Det återvunna plagget krokar även i tre av dagens starkaste megatrender – cirkulär ekonomi, reflekterandet över klimatförändringarna samt den snabba teknologiska innovationstakten. 

Prognosen för julmånaden decembers totala detaljhandelsförsäljning 2018 är en omsättning på 79,7 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,0 procent jämfört med december 2017. I omsättningen ingår såväl mat som sällanköpsvaror. I december uppgår merförsäljningen i jämförelse med årets genomsnittliga månad till cirka 1 500 kronor per person.