Skip to main content

Välkomna in på nya Shell!

st1 de tre 450


1 oktober började överlåtandena av 7-Eleven-butikerna till St1/Shell. I skrivande stund är knappt hälften av dem i hamn och man räknar med att vara klara 31 mars. Ett interimskoncept har skapats och här bjuder vi in er att ta en titt på detta samtidigt som ni får veta lite mer om tankarna kring de nya trafikbutikerna.

 
Namnet på butikskonceptet är ”Välkommen in på Shell”. Kanske litet överraskande men samtidigt intressant med ett annorlunda tänk. Och färgen är ”rödbetsröd”.

- Vi jobbar med känslor i stället för kategorier. Vad man vill göra, vad man har för behov. Med färgtoner som ska leda tankarna till det man vill konsumera, säger Stefan Samuelsson, ansvarig för Retail inom St1 och låter oss smaka på några av dem.

- Rödbeta, apelsin, grönkål …

 st1 ingangen 450


Vi ses på en av de klassiska stationerna, Shell på Kanalvägen i Sollentuna. Den profilerades om 23 oktober och här hänger vid fikabordet även Sofie Westman, chef för Convenience Retail och den nye franchisetagaren Jörgen Söderqvist.

Sofie har varit på St1 i ett år nu. Hon har en bakgrund från Ica där hon jobbat med allt från etableringar, drift och försäljning till affärsutveckling. Bland annat ansvarade hon för samarbete med Starbucks.

- Därifrån kommer min passion för kaffe, säger hon och berättar utan omsvep att Välkommen in på Shell ska bli bäst på kaffe längs väg.

- Det är ett strategiskt val och handlar om allt från hur råvaran odlas och skördas till hur det smakar i slutänden.

- Ett bra exempel på hur St1 som bolag agerar. Vi är ju en del av Co2-problemet i världen, men också en del av lösningen. Därför är det viktigt att exempelvis kaffet produceras på ett hållbart och transparent sätt, fyller Stefan i.

 st1 vid kassa 450

Anna Sipola, kundlöftesvärd,  vid den nya kassalinjen.

Jörgen Söderqvist är ny franchisetagare och är ett bra exempel på hur rekryteringen går till.

- Vi började i maj med informationsmöten där våra distriktschefer presenterade vision och affärsmodell. Det har resulterat i att cirka hälften av de befintliga 7-Elevenhandlarna blir kvar medan övriga är helt nya, säger Sofie Westman och förklarar att franchiseavtalets är ”vitlistat” via Svensk Bensinhandel och Sveriges Franchisetagare.

- Förutsättningarna för affärsmännen ska självklart vara så bra som möjligt. Och man måste inte nödvändigtvis ha branscherfarenhet. Det viktigaste är att man vill driva försäljning

Jörgen har tidigare haft såväl egna Ica-butiker som en klädbutik och han blev kontaktad av den rekryteringsfirma som St1 jobbar med.

- Det passade mig perfekt och kändes som en rolig utmaning. Hitintills har allt klaffat bra och känslan är mycket god. Stationen är väletablerad med mest stamkunder och personalen har bra erfarenhet sedan tidigare.

Inom Välkommen in på Shell har man för övrigt valt att benämna alla som jobbar i butikerna som ”kundlöftesvärdar”. Franchisetagaren är ”kundlöftesvärd och affärsman”.

- Vi ska helt enkelt alltid erbjuda kunderna något som vi kan stå upp för.

 st1 kaffet 450


Butikskonceptet som sådant är alltså under utveckling. Efter nyår kommer man bland annat att prova nya matlösningar.

- Vi tar den tid vi behöver på oss och testar allt ordentligt innan vi bestämmer oss. Då återkommer vi också med en större lansering, säger Sofie Westman och berättar om några av de viktigaste ingredienserna.

- Maten ska vara både aptitlig och hälsosam. Korven är lika självklar som att alternativen ska fylla alla kunders olika behov. Beredning ska ske i butik så långt det är möjligt. Genom rätt exponering och skyltning ska det också vara lätt för kunderna att snabbt hitta rätt i butiken där de tekniska lösningarna är mycket viktiga liksom att förpackningarna ska vara hållbara och väl fungerande.

Toaletterna är viktiga för bensinstationernas butiker. Många stannar bara av den anledningen och ska då mötas av något som Sofie benämner som wow-upplevelse.

- De ska helt enkelt bli Instagram-vänliga!

 st1 fuelpay 450


En nyhet som redan är i gång är införandet av ett helt nytt betalsystem för drivmedel. Något som gör att branschens stora problem smitningar snart kan vara ett minne blott.

- Vi byter kassasystem och sätter upp nya betalterminaler på alla pumpar. De som tankar med kort kan välja vilken pump som helst. De som vill betala kontant går in i butiken och köper ett värdebevis för valfri summa. Därefter väljer de pump och knappar in en kod. Om inte hela beloppet utnyttjas får man ett kvitto så att man kan använda det nästa gång, säger Stefan Samuelsson och poängterar att denna nyhet är bra för såväl arbetsmiljön som för att den ökar kapaciteten för kunderna.

- Dessutom ska man via en app, FuelPay, kunna sköta hela hanteringen ute vid pumpen.

 st1 vid kaffeavd 450


Fakta om St1/Shell och 7-Eleven-övertagandet:

• Finska St1 köpte 2010 Shell i Finland och Sverige, 2013 även i Norge.
• Totalt har man 1 500 stationer i de tre länderna.
• Tidigare hade man ett avtal med Reitan Convenience Sweden om butiksdrift via 7-Eleven. Detta sades upp efter tio år och St1 började planeringen för en egen butikskedja.
• Den första stationen togs över den 2 oktober och när man går till ”halvtidsvila” inför jul och nyår är 44 klara för ny drift. Resterande 60 ska vara klara senast 31 mars.
• St1 har byggt upp en Convenience Retail-organisation som idag består av totalt 13 personer.

Mer om FuelPay här: https://www.st1.se

Tetxt och foto: GUNILLA PIHLBLAD