Stark hälsotrend lyfter juicebarerna
Juicebarerna är stark förknippade med den rådande och växande hälso- och fitnesstrenden. Jakten på energirika och hälsosamma produkter har gett den direktpressade färskjuicen ett uppsving.
Juicevågen är på god väg att etablera sig i Sverige. Första stora aktör ut i Skandinavien var danska Joe and the Juice som startade sin första juicebar i Köpenhamn 2002. Idag har kedjan drygt 50 juicebarer i Danmark, Island, Norge, Storbritannien, Sverige och Tyskland. Med en ny huvudägare i form av svenska riskkapitalbolaget Valedo har den danska juiceverksamheten fått friskt kapital att använda för kommande större internationell expansion.
I sortimentet ingår förutom juicer smörgåsar, kaffe och milkshakes. Bolaget omsätter årligen 200 danska Mkr och har knappt 350 anställda. Målet under 2014 är att starta 25 nya butiker och den första i USA.
- Vi ser inga gränser för hur mycket vi kan expandera. Det finns en rad kedjor som startat som oss och sedan byggt framgångsrika globala koncept, säger Kaspar Basse, grundare och huvudägare av Joe and the Juice, som genom de nya delägarnas inträde nu ska koncentrera sin insats på varumärkesstärkande åtgärder, utveckling och geografisk expansion.
Hur ser framtiden då ut för juicebarerna?
- Alltfler konsumenter vill kombinera god smak med sunt innehåll och förhållandevis snabb konsumtion eftersom många upplever en allt stressigare vardag med få möjligheter till konsumtion, det ska gå snabbt, vara nyttigt och välsmakande. I det sammanhanget är färskpressad juice perfekt. Jag förutser också att de kommer nya krav från politiker och myndigheter att begränsa de offentliga utgifterna som hänger ihop med livsstilssjukdomar. Det kan innebära ett förbud mot mindre hälsosamma drycker och då kan konsumtionen drivas mot juicemarknaden, säger Kaspar Basse.
Marie Alminger, livsmedelsforskare och biträdande professor på institutionen för Kemi och bioteknik, Chalmers i Göteborg menar att det är konsumenternas ökande medvetande om hälsa som ligger bakom det ökade intresset för färskpressad juice.
Vad Marie Alminger har att säga mer samt ytterligare information om juicebarsmarknaden i Sverige, får du i kommande nummer av Servicehandlaren. I början av september närmare bestämt.
Text: JOHAN ERICHS