Senaste nytt om våra kunders "shopping mission"
Varför kommer våra kunder till oss? Eller ännu viktigare – varför kommer de inte till oss? Vad handlar de och vad skulle de vilja handla? Detta och mycket mer får man svar på i den konsumentundersökning som nu gjorts för andra året i rad. Och en sak är säker: Servicehandeln finns inte!
Det låter drastiskt men när Convenience Stores Sweden för ett år sedan lät göra sin första stora konsumentundersökning, så var det en av de första insikterna. Om man frågar "vad är servicehandel?" så får man inte alls det svar som vi kanske förväntar oss. Detta på grund av att kunderna helt enkelt betraktar all handel som servicehandel. Därför är också "convenience" ett bättre ord för vår bransch. Trots att det inte är svenska ...
1 500 personer svarade då, lika många gjorde det nu. Men det inte samma personer. Vilket betyder att de resultat som är samma nu som förra året, kan betraktas som ännu mer "pålitliga". I kommande nummer av Servicehandlaren blir det en stor artikel om allt detta. Men vi vill ge er en liten "sneak preview" som medlemsförmån.
• Fler köper tid
• Äta nu/på språng ökar markant
• Specialister är stora och blir ännu starkare
• Färskhet och hög kvalitet har blivit ännu viktigare
• Snabbt och enkelt har blivit än viktigare
• Dagligvaruhandeln är vår största konkurrent
• Man kan inte ta hur mycket betalt som helst
• Viktigt att man har kända varumärken men också att det finns flera alternativ