Rekordstark tillväxt i servicehandeln
Du har säkert redan läst om den positiva utvecklingen i Servicehandlaren. Men vi ber dig att reflektera över hur din egen försäljning ser ut jämfört med Servicehandelsindex. Om dina egna siffror avviker alltför mycket så kan det vara ett skäl till att se över situationen.
Mätningen gällande kvartal två visade ju att försäljningen ökade med 2,9 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Svensk Servicehandel uppvisade den starkaste tillväxten på tre och ett halvt år.
Man har alltså mätt i jämförbara enheter och löpande priser och inte sedan tredje kvartalet 2010 har tillväxten där med i branschen överstigit 2,5 procent. Servicehandlarnas framtidstro ligger även den på rekordnivåer, vilket talar för starkare försäljning under hösten.
Cafékulturen fortsätter att blomstra och delbranschen uppvisade den starkaste utvecklingen under andra kvartalet, 4,1 procent mätt i jämförbara enheter. Fast Foods försäljning vände uppåt efter en svag inledning på året. Försäljningen i delbranschen landade på 3,0 procent. Minilivs, med flera svaga kvartal bakom sig, ökade försäljningen med 3,3 procent. Spel & Tobak uppvisade den näst starkaste tillväxten av alla delbranscher, med 3,5 procent. Svagast tillväxt uppvisade Trafikbutikerna med 0,7 procent.
Framtidstron inom servicehandeln ökade från 30 till 36, vilket innebär en övervikt om 36 procent för optimisterna över pessimisterna. Framtidstron ligger därmed över det historiska medelvärdet på 25 procent. Kedjeaktörerna är fortsatt mer optimistiska än de enskilda handlarna. Framtidstron för kedjeaktörerna uppgick till 50 procent medan framtidstron för de enskilda handlarna uppgick till 22 procent.