Skip to main content

Funderingar kring detta med kassaregister och kvitton? Här kan du få vägledning

Vi har sammanställt några frågor och svar som varit aktuella. Svaren kommer från från Tomas Skelte på Skatteverket.

Affärsidkare behöver alltså inte nu längre ha ett fysiskt kassasystem med tillhörande kassaenhet (penninglåda, kvittoskrivare och svart låda) installerad i butiken?

Fel! Träffas en verksamhet av regelverket om kassaregister ska verksamheten ha ett certifierat kassaregister. Kassaregistret ska ha minst en kassalåda. Kassaregistret ska kunna ta fram ett kassakvitto (pappers eller elektroniskt). Kan inte kunden ta emot ett elektroniskt kvitto måste kvittot skrivas ut på papper.

Att istället använda en mobiltelefon, ipad eller liknande fungerar precis lika bra, så länge det finns ett certifierat kassasystem/en server ansluten där uppgifterna lagras. Även lagring i "molnet" är OK?
Ett certifierat kassaregister kan vara ett kassaprogram som laddas ned på en dator (smartphone eller ipad mm). Kontrollenheten behöver inte vara ansluten med sladd utan kan finnas på ett datorföretags server, företrädesvis i Stockholm. Kontrollenheten kan inte finnas i "molnet".

Kassakvitton behöver inte skrivas ut pappersmässigt, utan kan mailas till kunden?

Se svar ovan. Ett mejlprogram i datorn ersätter inte ett elektroniskt framtaget kvitto producerat av kassaregistret. Skatteverket har inte tagit ställning hur ett elektroniskt kvitto framtaget av kassaregistret överförs till kunden.

Hur ställer det sig mot att man nu inte behöver ha någon kassalåda, utan det går lika bra med "en påse på magen"?

Av Skatteverkets föreskrift SKVFS 2014:09 framgår i 2 kapitlet att:
9 § Med kassalåda avses i dessa föreskrifter en förvaringsplats för betalningsmedel som registrerats i ett kassaregister. En kassalåda kan vara fristående eller integrerad med ett kassaregister.
Detta innebär att man kan välja att ha ett kassaskrin, gammal skokartong, kakburk, "påse på magen" mm som kassalåda.

Är det så att handlarna inte behöver ha någon kassalåda längre i sin kassaapparat eller inte behöver någon kassaapparat alls, utan kan köpa in ett webbaserat register som kan användas digitalt både i butik och utomhus vid försäljning, exempelvis på marknader?

Regelverket kring kassaregister gäller företag som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning. Till kontant betalning räknas även betalning med kontokort men inte fakturerad försäljning.
Verksamheten väljer själv om den vill fakturera eller använda kassaregister. Vid försäljning till andra verksamheter används främst fakturering. Vid försäljning mot konsumenter används med fördel kassaregister.
Verksamheten väljer också själv vilken typ av certifierade kassaregister som verksamheten anser vara lämpligast för den typ av försäljning som verksamheten har.