Nya livsmedelsregler som kan komma att beröra dig
Här kommer en kort sammanfattning om vår tolkning av remissen till Livsmedelsverkets vägledning för EUs informationsförordning 1169/2011. Vi har försökt att ge exempel som berör medlemmar i Svensk Servicehandel och Fast Food. Ta dig tid att läsa - det är viktigt!
Livsmedelsföretagaren ska alltid ta initiativet till att upplysa om allergener*. Det kan ske på valfritt sätt, till exempel skriftligt via menyn, digitalt via läsplatta eller muntligt. Finns informationen endast muntligt ska det tydligt framgå att allergiinformation finns att få, till exempel kan företaget ha en skylt framme "Allergisk? Fråga oss om allergener i maten!" eller alltid fråga om kunden har en matallergi.
Livsmedel som säljs utan att vara färdigförpackade
All mat som säljs och äts på restaurang, kund plockar själv ihop en låda med mat på restaurang eller butik (t ex plocksallad, take away-buffé), kund plockar lösgodis eller nötter på lösvikt.
I detta fall ska information alltid ges om de allergener* som maten innehåller. Informationen kan ges på valfritt sätt. Till exempel att skriva allergener på en skylt som finns vid maten eller ha ett anslag vid kassan som uppmanar om att de ska fråga om allergener eller att fråga kunden om den vill ha allergiinformation.
På begäran ska personal kunna uppge livsmedlets korrekta beteckning, t.ex. kebabrulle eller grekisk sallad.
Livsmedel som förpackas på försäljningsstället på konsumentens begäran
Kund som beställer på plats, t ex pizza eller sushi, som sen bereds, förpackas och överlämnas.
I detta fall ska information alltid ges om de allergener* som maten innehåller. Informationen kan ges på valfritt sätt. Till exempel att skriva allergener på en skylt som finns vid maten eller ha ett anslag vid kassan som uppmanar om att de ska fråga om allergener eller att fråga kunden om den vill ha allergiinformation.
På begäran ska personal kunna ge information om bland annat livsmedlets beteckning (t ex kebabrulle eller grekisk sallad), ingredienser och nettokvantitet (vikt, mängd).
Livsmedel som är färdigförpackade för direkt försäljning (personal ska finnas där produkten säljs)
Det handlar bland annat om att företaget färdigförpackar livsmedel utan att kund har beställt det. Det kan vara smörgåsar/baguetter eller pizzasallad som bereds, paketeras och säljs i den egna verksamheten eller att man delar ost i mindre bitar som paketeras och säljs utan att kunden beställt det.
I detta fall ska information alltid ges om de allergener* som maten innehåller. Informationen kan ges på valfritt sätt. Till exempel att skriva allergener på en skylt som finns vid baguetterna eller ha ett anslag vid kassan som uppmanar om att de ska fråga om allergener eller att fråga kunden om den vill ha allergiinformation.
På begäran ska personal kunna ge information om bland annat livsmedlets beteckning (t ex baguette med tonfiskröra), ingredienser och nettokvantitet (vikt, mängd).
Distansförsäljning av livsmedel som inte är färdigförpackade
Det handlar bland annat om att företaget tar emot beställningar till exempel via telefon, och sedan levererar ut till kund.
I detta fall ska information alltid ges om de allergener* som maten innehåller. Informationen kan ges på valfritt sätt. Till exempel fråga om kunden vill ha allergi-information när kunden gör beställningen eller att ha information om allergener på företagets hemsida som kunden ska kunna läsa vid beställningen.
På begäran ska personal kunna ge information om bland annat livsmedlets beteckning (t ex pizza Vesuvio), ingredienser och nettokvantitet (vikt, mängd).
Färdigförpackade livsmedel
Det omfattar de färdigvaror som köps in och säljs utan att förpackningen bryts, t ex läskburkar och godispåsar. Tänk på att märkningen ska vara på svenska. Det handlar även om de fall där livsmedelsföretaget bereder och färdigförpackar livsmedel och sedan säljer dem vidare till ett annat livsmedelsföretag. T ex café som gör färdiga smörgåsar som de säljer till en butik som sedan säljer dem vidare till konsument.
I detta fall ska alltid all information ges skriftligen, t ex på etikett. Det gäller information om: livsmedlets beteckning, allergener*, ingrediensförteckning, nettokvantitet, datum för hållbarhet/förbrukningsdag, villkor för förvaring och användning, kontaktuppgift, bruksanvisning, ursprungsland eller härkomstplats där så krävs och alkoholhalt om mer än 1,2 volymprocent.
* Allergener enligt EUs allergenlista