Förra året i sammandrag – och en blick framåt
Verksamhetsberättelsen är, liksom den ekonomiska redovisningen, centrala inlsag på en årsstämma. Här följer i punktform en sammanfattning av de viktigaste händelserna under 2014 samt en liten blick framåt.
Vad vi har genomfört/gjort under 2014:
- Fortsatt utveckla Convenience Stores Sweden
- Studieresa till London
- Stora Servicehandelsdagen 2014
- Category Management-utbildning
- Leverantörsträffar
- Stor konsumentundersökning
- Lobbying och PR-arbete
- Seminarium i Almedalen om illegal tobak
- Servicehandelsindex med Trafikbutiksindex
- Sibylla - ny kedjemedlem
- Strategidag med styrelse och personal
- Nytt namn på vår tidning till Covenience Stores News som utkommit med sex nummer
- Sju utgåvor av nyhetsbrevet VIP
- Medlemspolicy - obligatorisk accept för medlemskap
- Framtidsgruppen har arbetat med branschpolicy och "Värsta butiken"
- Flera nya avtal om medlemsförmåner
Pigg 107-åring
Det råder ingen tvekan om att vår organisation – 107 år gammal – är vitalare än någonsin. Många års arbete börjar nu ge resultat, exempelvis i form av fler medlemmar. Convenience Stores Sweden (se www.conveniencestoressweden.se) är vårt initiativ och arbetet där drivs också mycket genom oss. Målsättningen är att fördubbla försäljningen inom vår bransch och enligt de senaste kvartalens Servicehandelsindex (se nedan) är vi en bit på väg.
Inom Convenience Stores Sweden finns idag 20 leverantörer och nästan alla kedjor och grossister är anslutna. Det bedrivs fyra utvecklingsprojekt anpassade till olika delar av branschen samt en årlig branschanpassad Category Management-utbildning. Man gör studieresor – den 27 maj åker en grupp på 31 personer till USA för att besöka butiker och kedjor i Philadelphia och New York.
Det görs omfattande årliga konsumentundersökningar om köpbeteende och attityder och i augusti genomförs för fjärde året i rad en branschträff på managementnivå - Convenience Stores Sweden Forum.
Kedjorna Direkten, Sibylla, Nära Dej och Time har nu alla sina butiker anslutna till Svensk Servicehandel & Fast Food som numera också bedriver ett unikt samarbete med systerorganisationer i USA och Storbritannien (NACS och ACS).
Vi har för fjärde året i rad delat ut Convenience Retail Award ("Årets Servicehandlare"), vårt årliga pris för bästa utveckling inom en enskild rörelse.
Branschriktlinjen "Säker mat i Servicehandeln" som reglerar hygien och egenkontroll i branschen finns också som app samtidigt vi lanserat subventionerade onlineutbildningar i egenkontroll och hygien.
Vi har en absolut unik affärsförsäkring och 14 andra unika medlemsförmåner, till exempel "Säker butik" som innebär 20 procent extra rabatt på affärsförsäkringen.
Inom organisationen Butikerna samarbetar vi för opinionsbildning och bättre medlemsförmåner. Butikerna har i sin tur ett samarbete med Företagarna inom Handelssektionen, som ger oss tillgång till PR, lobbying och arbetsrättsupport. Slutligen är vi permanent medlem av Riksbankens Kontanthanteringsråd.
Kort sagt, allt detta arbete syftar och leder till bättre villkor för dig som enskild företagare samtidigt som det utvecklar och för branschen framåt.