Skip to main content

Viktiga nyheter om Säker Mat i Servicehandeln

För det första hoppas vi att du som hanterar livsmedel – såväl förpackade som oförpackade – använder vår branschriktlinje Säker Mat i Servicehandeln. Om du inte gör det har du all anledning att läsa vidare för att komma i gång med densamma. Du som redan använder den får här information om viktiga nyheter – och möjligheter.

Vi lanserade Säker Mat i Servicehandeln för sex år sedan. Först som en trycksak som du kunde beställa, alternativt ladda ner och skriva ut själv. Sedan även som en app. Uppdateringar har gjorts kontinuerligt.

I många år har vi också tillsammans med konsultföretaget Bergström & Hellqvist erbjudit subventionerade utbildningar i livsmedelshygien. Förra året startade vi även online-utbildningar i samma ämnen.

I december 2014 började en ny så kallad Informationsförordning att gälla. Den reglerar märkning och information om livsmedel och innebär stora förändringar för er. Den kanske största förändringen är att alla som jobbar med livsmedel nu är skyldiga att kunna lämna allergeninformation för alla typer av livsmedel, även de som är oförpackade. Allergeninformationen kan vara livsviktig för en allergiker om ett visst allergen finns i ett livsmedel. Utöver detta finns det flera andra förändringar. Via länken här kan du se ett exempel på en ny rutin.
pdfRutin Information och presentation Säker mat i Servicehandeln

De väsentligaste förändringarna i branschriktlinjen Säker mat i Servicehandeln är följande:

  • Den tidigare rutinen för märkning är nu ersatt med tre nya rutiner:
    Intern märkning (beredning/tillagning), Information och presentation (livsmedel som inte är färdigförpackade) samt Märkning och presentation (färdigförpackat). Nya krav på information vid försäljning på distans finns också med här.
  • Beredning enligt recept är numera bedömt som ett kritiskt hanteringssteg.
    Eftersom det är så viktigt att korrekt information följer med maten hela vägen är användning av recept centralt för att veta vad maten innehåller. Avvikelser mot eller ändringar av recept ska dokumenteras. En ny blankett finns för detta.
  • Personalen ska ha kunskap om allergener och veta vad en maträtt innehåller för allergener. Det har förtydligats i kraven på utbildning. De utbildningar i livsmedelshygien, egenkontroll och matallergier som Svensk Servicehandel & Fast Food erbjuder sina medlemmar uppfyller de krav som ställs på utbildningarnas innehåll enligt branschriktlinjen.
  • Efter flera utbrott av virussmitta spridd från frysta importerade bär, betonas nu att dessa ska värmebehandlas innan de serveras.

Vi har nu uppdaterat Säker mat i Servicehandeln (gäller från 2015-10-19). I samband med det slutar vi helt med den tryckta boken. Vi rekommenderar att du som använder den, i stället laddar ner och skriver ut den nya vilket du som medlem lätt kan göra via länken nedan. Allra enklast och säkrast är dock att du använder vår app.
pdfBranschriktlinjen Säker mat i Servicehandeln_utskriftsbar

En annan nyhet i samband med denna nya Informationsförordning är att vi erbjuder ytterligare en online-utbildning. Den heter ”Matallergi och överkänslighet” och precis som med de båda andra har du som medlem ett subventionerat pris.


Om appen Säker Mat

Appen Säker Mat är gratis för dig som medlem i Svensk Servicehandel & Fast Food och det är lätt att komma i gång. Den uppdateras alltid automatiskt, det enda man behöver göra då och då är att logga in och logga ut för att vara säker på att ha den senaste versionen.

1. Ta din mobil eller surfplatta och hämta appen på App Store (länk nedan) eller Google Play.
2. Öppna appen och skapa ett konto. Det är enkelt, logga bara in.
3. Kryssa i/markera vilken hantering just du har.
4. Klart. Nu har du en egenkontroll enligt gällande branschriktlinjer.

Länk till hemsidan för Säker Mat
http://sakermatiservicehandeln.get-perfectapp.com

Länk till Säker Mat i Apple Store (iPhone appstore)
https://itunes.apple.com/se/app/saker-mat-i-servicehandeln/id510019576?ls=1&mt=8


Om online-utbildningarna

Tre utbildningar finns numera att tillgå. Man gör dem i sin egen takt och var man själv vill. Som medlem betalar du cirka hälften av ordinarie pris. Detta tack vare en utbildningsfond som finns inom vår organisation. Om man fullföljer kursens alla delar får man ett intyg. Priserna är exklusive moms.

• Livsmedelshygien i Servicehandeln (400 kr, 980 kr ord)
• Egenkontroll i Servicehandeln (550 kr, 1 080 kr ord)
• Matallergi och överkänslighet (400 kr, ord 780 kr)

Utbildningen är uppbyggd i olika delar med inspelade föreläsningar, textavsnitt, filmer och bilder från verkligheten, quizzar och avslutande kunskapstest.

Man använder läsplattan, mobilen eller en vanlig webbläsare på datorn. Utbildningsplattformen heter Coursio.


Varför det är så viktigt!

Minst 500 000 svenskar blir sjuka eller skadas av livsmedel varje år. Drygt 20 procent av alla som har en matallergi får en oväntad allergisk reaktion varje år. De flesta fall kommer från besök på restauranger, pizzerior, caféer och servicehandeln.

Det kan vara livsviktig information för en allergiker om ett visst allergen finns i ett livsmedel. Personalen ska ha kunskap om allergener och veta vad en maträtt innehåller för allergener. Därför är det viktigt att korrekt information följer med maten hela vägen från varumottagning till försäljning/servering.