Skip to main content

Så undviker du bluffakturorna

Under vintern har jag mottagit många mail som rör bluffakturor och vilseledande fakturor. Jag tänkte därför svara på några av de vanligaste frågorna som kommer in när det gäller detta ämne.

För att sammanfatta så handlar det om att ni alltid ska bestrida fakturor som inte stämmer eller som känns felaktiga. Så länge du bestrider och dokumenterar det du gör är det mycket svårt för ett företag att kräva dig på pengar.

Skulle ärendet gå så långt så det hamnar i domstol är även här risken väldigt liten att du förlorar. Skulle det värsta inträffa att du förlorar målet, får du betala fakturan och rättegångskostnaderna. Rättegångskostnaderna uppgår i de flesta fallen inte till mer än max 2 200 kronor. Så stå på dig och låt dig inte luras och skrämmas.

Kom ihåg att det går alltid bra att kontakta mig på mail eller telefon om du känner att du vill diskutera något.


Vad ska man då tänka på?


Var alltid kritisk när du får fakturor eller erbjudanden. Kontrollera så att det är något du har beställt. Verkar något inte stämma är det oftast på det viset. Speciellt vaksam bör man vara om någon vill att man ska skriva under och svara. Är det en vilseledande faktura är det bara att bortse från den. Dock kan det vara bra att spara fakturan om vidare krav skulle komma. Skriv det datum då du mottog fakturan, på densamma. Det är alltid bra att kunna visa upp så mycket dokumentation som möjligt.

Om man skulle råkat svara på en vilseledande faktura?

Börja med att kontakta företaget och förklara att du blivit vilseled och vill häva beställningen eller fakturan. Går inte företaget att nå eller om det inte går dig till mötes är det viktigt att du bestrider fakturan.


Hur bestrider man en faktura?

Antingen kan du skriva på fakturan eller i ett vanligt brev. Tänk på att inte skicka bestridandet som vanligt brev då det kan bli svårt att bevisa att du verkligen skickad det. Skicka därför bestridandet som e-post, fax, eller rekommenderat brev. På detta vis kan du bevisa att du skickat och när.
Rekommendationen är att undvika standardformuleringar då det är viktigt att bestridandet formuleras efter den aktuella situationen. Det viktiga är att dessa punkter kommer med i ditt bestridande:

• Det måste framgå vilken faktura det gäller (fakturanummer)
• Det måste framgå vem som bestrider fakturan (kundnummer)
• Det ska framgå att du bestrider fakturan
• Ange orsaken till varför du bestrider fakturan
• Ange datum när du bestrider fakturan
• Om du väljer att göra en polisanmälan kan det med fördel nämnas att ärendet är polisanmält
• Bifoga en kopia av den felaktiga fakturan där du skrivit att fakturan är bestriden och datumet för detta

Säkerställ att du inte signerar något som du skickar, då detta lätt kan kopieras in som underskrift i falska avtal. Spara kopior på allt och dokumentera detta.

Till exempel kan en text se ut så här:
”Jag (namn och eventuellt kundnummer) bestrider betalningsansvar beträffande fakturan xxxx, på grund av att ingen tjänst beställts. Polisanmälan kommer att göras.”


Ska felaktiga fakturor polisanmälas?

Här ska en bedömning göras från fall till fall. Alla felaktiga fakturor är inte brottsliga. För att det ska räknas som brottsligt ska du ha blivit vilseledd eller tvingad. Upplever du det så ska du skyndsamt göra en polisanmälan på ärendet. I polisanmälan ska du skicka med kopior på så mycket som möjligt av dokumenten.


Kan jag få en betalningsanmärkning?

Företaget som skickat fakturan kan välja att skicka detta vidare till inkasso. När du får ett krav på från inkasso företaget är det viktigt att du bestrider även denna på samma vis som den första fakturan. Så länge ni bestrider inkassokravet kan ni inte få någon betalningsanmärkning.
Enligt den Inkassosed som finns får inte ett inkassoföretag skicka en fordran som är bestriden vidare till Kronofogdemyndigheten. Om du bestrider fakturan så ska ärendet, om kravställaren vill, i stället gå vidare till domstol.

Dock händer det att Inkassoföretag inte bryr sig om detta utan skickar det till Kronofogdemyndigheten ändå. Då bör du anmäla detta till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för Inkassoverksamheten. Inkassoföretaget kan då bli av med sitt tillstånd att bedriva inkasso.
Vad gör jag om Kronofogden kontaktar mig?

Skulle ärendet gå vidare till Kronofogdemyndigheten är det mycket viktigt att du meddelar densamma att du bestridit fakturan. Kronofogden kan inte driva ett betalningsföreläggande som är bestridet. Kronofogdemyndigheten kommer då att fråga kravställaren om denna vill att ärendet går vidare till Tingsrätten. Det är ovanligt att ett företag som skickar ut bluffakturor vill att ärendet går vidare till domstol.


Vad gör jag om det går till domstol?

Så länge du inte fått någon delgivning från Tingsrätten är det inte ett ärende hos domstolen. Skulle någon kontakta dig och uppge sig vara från Tingsrätten eller Åklagarmyndigheten, begär då att få deras namn och säg att du ringer upp. Leta därefter upp numret till berörd myndighet på en säker källa och sök upp den person som sa sig söka dig. Det kan vara så att blufföretaget försöker skrämma dig till att betala.

Om ärendet skulle gå vidare och tas upp i domstol så är oftast dina möjligheter att vinna goda. Det är den andra parten som ska bevisa att denna har rätt. Meddela då genast Tingsrätten att du bestrider och varför. Iprincip gör du detta på samma vis som när du bestred fakturan första gången. Ditt svar till Tingsrätten måste komma in skriftligen. Bifoga så mycket information som du kan. Här blir all den dokumentation som du sparat från första dagen viktig. Är du osäker på hur du ska gå tillväga är det bara att kontakta er Tingsrätt så hjälper de er.


Jag har inte råd med kostnaderna om jag förlorar, vågar jag fortsätta?

Risken att du ska förlora målet måste ses som liten. Du har alltså goda möjligheter att få rätt. Skulle du dock förlora målet av någon anledning beror utgången lite på hur målet togs upp. Om beloppet som du är stämd på (beloppet på fakturan) är mindre än ett halvt prisbasbelopp (motsvarar 22 150 kronor 2016) tas ärendet upp som ett Förenklat Tvistemål (FT). Med detta menas att målet tas upp på ett sådant vis att ni inte ska behöva juridisk hjälp. Ni kan alltid kontakta Tingsrätten om ni har några frågor. Domstolen är skyldig att hjälpa dig att få fram det du vill säga.

Om du mot förmodan skulle förlora målet är du skyldig att betala originalfakturan plus dröjsmålsräntan. Du ska även bekosta motpartens ansökningsavgift till Tingsrätten som ligger på 900 kronor. Du kan även behöva bekosta en timme av den rättsliga hjälp som motparten behövt, men max 1302 kronor plus moms. Eventuellt kan även resekostnader tillkomma.


NIKLAS SUNDIN
Säkerhetschef
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 073-3824007

Länkar:

www.polisen.se 
www.svenskhandel.se/varningslistan Ledande sammanställning av konstaterade blufföretag.
www.forenadebolag.se/varningslistan Bra komplement till Svensk Handel
www.foretagarna.se Här finner du material angående bestridanden
www.kronofogden.se/bluffakturor Uppgifter om hantering av bluffakturor.
www.domstol.se/Tvist/ Fakta om handläggning av tvistemål i domstol
Polisen Bedrägeri Polisens officiella Facebooksida om bedrägerier, med kontinuerligt uppdaterat material om bedrägerier.

Bra kontaktuppgifter:

Kronofogden
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Tel: 0771-73 73 00

Datainspektionen:
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Tel: 08-657 61 00

Polisen
Tel: 114 14