Skip to main content

Mindre spelproblem hos ombudskunderna

Kunder med spelproblem återfinns i mindre utsträckning hos ombuden, än på nätet. Det har vi numera ”svart på vitt” på.

Spelansvaret finns alltid med i Svenska Spels åtgärder och kommunikation. Men hur fungerar det där ute i verkligheten? Vilken effekt har alla åtgärder haft?

För att få reda på det har man låtit göra en undersökning med hjälp av ett utomstående företag. Denna presenterades för oss när referensgruppen för den statliga spelutredningen träffades i fredags.

Intressant är att de spelare som går till ombud i mindre utsträckning har problem med sitt spelande än de som spelar på nätet. Enligt nämnda undersökning har sex procent av onlinespelarna problem, men bara två procent av butikskunderna.

Vi tolkar det som att det är positivt i spelansvarshänseende att handla spel över disk, att möta en människa. Här ser vi ombudens styrka.

De som spelar riktigt tungt känner sig förmodligen mer hemma på nätet.

Undersökningen visar också att dubbelt så hög andel män har spelproblem som kvinnor samt att 25 procent av storkunderna som har problem vill minska sitt spelande.