Så gick tredje kvartalet för hela vår bransch. Hur går det för dig?
Det går bra för vår bransch just nu. Det bevisas bland annat genom Servicehandelsindex där vi varje kvartal, tillsammans med HUI Research, mäter försäljningen i jämförbara enheter och i löpande priser. Lite olika för olika delbranscher (Spel & Tobak, Minilivs, Trafikbutiker samt Fast food och Café) men genomgående positivt.
Ta dig en stund och jämför de senaste siffrorna med din egen utveckling. Går det lika bra? Går det bättre? Och om det går sämre - börja fundera på hur du kan vända kurvan.
Under det tredje kvartalet 2016 ökade försäljningen i convenience-branschen med 2,3 procent. Allra bäst gick det för delbranscherna Fast Food och Spel & Tobak som ökade sin försäljning med 3,2 respektive 3,0 procent.
Delbranschen Fast Food har uppvisat starka tillväxtsiffror hela året men har tidigare överträffats av Café eller Trafikbutiker. Det blev därför tredje gången gillt för fast food-segmentet som med en tillväxttakt på 3,2 procent tog över förstaplatsen som kvartalets snabbväxare. Spel & Tobak och Trafikbutiker följde därefter med 3,0 respektive 2,7 procent. Delbranschen Café växte med 2,4 procent och sist kom Minilivs med 0,2 procent.
– Vi ser en fortsatt positiv tillväxt för convenience-branschen under det tredje kvartalet. Fast Food har gått starkt hela året så det är inte alls förvånande att det uppvisade kvartalets starkaste tillväxtsiffror, säger Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden.
Servicehandlarnas framtidstro minskade från 46 till 32 procent mellan andra och tredje kvartalet 2016 – men optimismen är fortfarande något starkare än normalt. Kedjeaktörerna var mer optimistiska inför framtiden än de enskilda handlarna med ett nettotal på 38 procent gentemot 26 procent.
– Första halvåret gick mycket starkt för convenience-branschen. Det är glädjande att läget ser ljust ut trots att tredje kvartalet mötte tuffare jämförelsetal än tidigare kvartal. Med en stark avslutning har 2016 alla förutsättningar att bli ett bra år för convenience-branschen, säger Bengt Hedlund, VD för Convenience Stores Sweden.
Ladda ner hela rapporten här och studera den:
Servicehandelsindex Q3 2016