Minskning i convenience-handeln märktes redan första kvartalet
Convenience-handeln minskade under första kvartalet sin försäljning med två procent jämfört med samma period förra året.
- Vi inser naturligtvis att det kommer att bli ett ännu större tapp under nästa kvartal, säger Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden.
Convenience Stores Sweden och HUI Research mäter försäljningsutvecklingen inom convenience-handeln genom rapporten Convenience Stores Index.
2019 avslutades med positiv tillväxt, sista kvartalet ökade försäljningen med 0,6 procent. Totalt summerades året till till -0,2 procent.
Att de första tre månaderna 2020 visar negativa tal, är kanske inte så överraskande.
Branschen föll med 2 procent och kommer att falla mer under Q2 eftersom vi under mars började märka effekterna av coronaviruset, säger Bengt Hedlund och påpekar att försäljningsutvecklingen är olika beroende på var butiker ligger.
Butiker i köpcentra, resecentra och nära arbetsplatser säljer mindre medan de nära bostäder säljer mer.
Ladda ner rapporten här.