PLOQ är nu redo för utrullning

maria och sofie vid vagnen2

Maria Cederberg är kundlöftesvärd på PLOQ i Täby och Sofie Westman chef för Convenience Retail inom St1.

Fyra pilotbutiker har testats och utvärderats. Resultatet har blivit med beröm godkänt och vid årsskiftet börjar utrullningen som ska resultera i att samtliga 105 Shell-Välkommen in blir PLOQ.
-Vi har satsat jättestort och fått ett magiskt utfall, säger Sofie Westman, Chef Convenience Retail.

Det är lite av en framgångssaga. För handen på hjärtat kära läsare - när St1 sa upp avtalet med Reitan och 7-Eleven för att själva driva butiker på Shellstationerna - så var ni kanske lite tveksamma. Men man har tagit det bit för bit, sakta men säkert. Först den tillfälliga omprofileringen till Välkommen in och så samtidigt utvecklingen av PLOQ, det ultimata konceptet för människan på väg som man började testa fullt ut för cirka ett år sedan.

- Vi är jättestolta över allt vi åstadkommit. Inte minst över drivkraften hos våra kundlöftesvärdar att göra denna förändringsresa, säger Sofie Westman och understryker hur viktigt det är med engagemanget hos franchisetagarna.

- Alla följer projektet och de som testat under året har verkligen varit delaktiga med idéer och synpunkter. De olika butikerna har också fått testa delvis olika saker.

maria med kundrygg

Maten är i fokus hos PLOQ. Till vänster bakom disken syns det oprofilerade tobaksskåpet.


De fyra piloterna finns i Täby, Bromma, Botkyrka och Varberg. Den sistnämnda är en helt ny butik som ligger i anslutning till en St1-station. Utfallet har varit positivt på alla och kedjans matfokus har varit starkt. Precis som det är tänkt. Hur den smakar, hur den exponeras i disken och hur den säljs. ”Ploqnic”, att kunden själv plockar ihop sin meny, har till exempel fallit väl ut.

Samma sak med den trevliga vagnen som möter kunderna i entrén. Där byter man produkter och budskap flera gånger om dagen, men det är alltid mat och dryck som lyfts fram. Sallader går alltid extra bra och nyheter i sammanhanget är egengjorda smoothies och yoghurtar.

- Vagnen är perfekt placerad i början av kundvarvet och skapar direkt en matkänsla. Matintrycket ska också vara det som präglar butiken även om drycker och fika också är stora och viktiga kategorier, säger Sofie och visar runt i Täbybutiken tillsammans med kundlöftesvärden Maria Cederberg som hon menar har gjort ett fantastiskt jobb.

- Det handlar ju också om att göra medarbetarna och kollegerna i andra butiker redo. Och det har Maria verkligen gjort.


ploqnic

 

Maria i sin tur bekräftar att känsla och matfokus sätter atmosfären samt att det är viktigt att hålla formen på konceptet.

- Alla måste göra likadant. Det gäller såväl butiken som helhet som hur man exponerar och bereder maten.

Maria är en av de 7-Elevenköpmän som följde med över till St1 och som nu varit en av de fyra pilotbutikerna.

- Det är otroligt roligt att få vara en del av detta och ännu roligare att vi nu ska bli fler, säger hon.

glassbox och drycker vinklade

 

Några saker som sticker ut i PLOQ-konceptet är att tobaken inte syns alls. Den finns bakom oprofilerade dörrar bakom servicedisken. Bilrelaterade tillbehör har gått samma öde till mötes med skillnaden att här kan kunderna plocka själva samt att det står på skåpet vad det innehåller. Glassboxen har inte den traditionella profileringen utan är mer eller mindre neutral.

- Det är viktigt för helheten och fungerar alldeles utmärkt. Vi har sålt mycket glass med bra ökning i sommar, konstaterar Sofie och Maria.


En annan speciell del i konceptet är toaletterna med landskapsdjur på väggarna och fågelkvitter i högtalarna.



Att testet skett under pandemitiden har varit på både gott och ont. Allt har ju inte varit ”som vanligt”. Men frågan är också vad som är vanligt numera.

- Vi har fått en hel del nya kunder, framför allt äldre och andra som är måna om vad de äter. Vi har också sålt förhållandevis mycket vegetariskt, säger Maria.

Rent allmänt så har matdelen på de fyra testpiloterna ökat med cirka 20 procent.

- Över förväntan, säger Sofie och påpekar att de här butikerna sålde mycket redan innan.

- Även fika och drycker har haft en otroligt bra utveckling.

 

mot serveringen


Ytterligare fyra butiker är nu klara för omprofilering från Välkommen in till PLOQ; Upplands Väsby norr om Stockholm och Sandsjöbacka i Göteborg. Här finns det marknadsplatser på båda sidor om samma väg, därav antalet.

Planen är sedan en hög utrullningstakt med flertalet ombyggnationer de närmaste åren.

Här kan du läsa en tidigare artikel om PLOQ.

 

 Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.