CSS Meeting for Inspiration handlade denna gången om e-handel och paketboxar

skarmavbild 2022 04 27 kl. 15.33.04

E-handelns tillväxt ökade med 100 % mellan 2018-2020. Foto: iBoxen

 

Årets andra CSS Meetings for Inspiration gick av stapeln den 21 april och handlade bland annat om e-handelstrender och paketboxarnas integrering i det moderna samhällets infrastruktur. Inbjudna gäster var Soledad Dahlberg Gonzalez från PostNord och Markus Trautmann från iBoxen. Dessutom fick vi en presentation av resultatet från CSS Index Q1- 2022 av Emma Wähl från HUI.

Utvecklingen i samhället går fort inom de flesta områden, och dagens gäster hade bjudits in för att berätta om de e-handelstrender som är relevanta för detaljhandeln såväl som för vår egen bransch. Under år 2021 utgjorde e-handeln 16 procent av den totala handeln i Sverige, och fram till år 2030 spår Svensk Handel att den har stigit till 40 procent. 

Vilka beteendemönster kan man se och vad måste vår bransch göra för att fortsätta vara den relevanta och attraktiva samlingsplatsen för dagens konsumenter? Det kommer definitivt att behövas fler innovativa leveransformer för att hantera den kommande volymökningen.

 

skarmavbild_2022-04-24_kl._14.55.51.png

Soledad Gonzalez. Bild: PostNord

 

Soledad Gonzalez jobbar som omvärldsanalytiker på PostNord. Hon inledde dagen med att berätta om insikterna från den senaste E-Barometern Årsrapport, som hon också varit projektledare för. Hur har e-handelsutvecklingen sett ut under pandemin, dessa två exceptionella år? 

PostNords undersökning visar att pandemin har varit en katalysator för e-handeln, som utvecklats mycket starkt under både 2020 och 2021. Helårstillväxten för 2021 landade på 20 procent, vilket motsvarar 24 miljarder kronor.

 

skarmavbild_2022-04-24_kl._15.01.55.png

Pandemin har varit en katalysator för e-handeln. Bild: PostNord

 

Topp tre bland de kategorier som växte mest online under förra året var dagligvaror, möbler/heminredning samt hemelektronik. Kategorin Dagligvaror hade 2021 en tillväxttakt på 35 procent. Försäljningen skiftade över året, mycket på grund av att konsumenten valde att söka sig ut till fysiska butiker i takt med att pandemin avtog. 

skarmavbild_2022-04-24_kl._15.04.16.png

Försäljningen skiftade över året 2021. Bild: PostNord

 

Siffror från PostNord visar att det är en något större andel kvinnor än män som handlat på nätet. Snittbeloppet som e-handelskonsumenten handlat för per månad är 1867 kronor, och totalt landade e-handelsomsättningen på 19 miljarder kronor för 2021 vilket utgjorde 6 procent av den totala dagligvaruhandeln. 

Förändringar i konsumentbeteendet
Beteende har förändrats till följd av pandemin konstaterar PostNord. Den äldre målgruppen har börjat handla på nätet, och konsumenterna generellt förväntar sig allt snabbare leveranser. Undersökningen visar att den senaste leveransen tog i genomsnitt 3,2 dygn, men konsumentens önskan är att få leveransen inom 2,3 dygn.

Q-commerce fortsätter växa. PostNord konstaterar att företaget Wolt utmanar med ultrasnabba leveranser av dagligvaror, och Foodora utmanar genom att de expanderar på den så kallade sista-milen-marknaden. 

Vill konsumenten betala mer för snabbare leverans?
28 procent av konsumenterna kan tänka sig att betala mer för en snabb leverans. De kan också tänka sig att lägga till en eller två dagar på leveranstiden för att den ska vara hållbar, enligt PostNord.

I åldersgrupperna 18-29 år samt 30-49 år hittar vi dem som i störst utsträckning kan tänka sig att betala för att få en vara levererad samma dag, hela 37 procent är positiva till det. Män mellan 30-49 år får den högsta siffran här - 40 procent kan tänka sig att betala mer för leverans samma. De som är mellan 65-79 år är minst benägna att vilja betala mer för att få sina varor samma dag. 

 

skarmavbild_2022-04-24_kl._15.25.11.png

Män mellan 30-49 år är mest benägna att betala för leverans samma dag. Bild: PostNord

 

Flexibilitet viktigaste faktorn vid leverans
Konsumenten har i undersökningen fått välja mellan fyra olika leveransalternativ: ett flexibelt, ett snabbt, ett tidsspecifikt och ett hållbart som tar lite längre tid. Resultatet visar att den viktigaste faktorn är flexibilitet (33 procent), följt av snabbhet (22 procent), precision (19 procent) och sist hållbarhet (17 procent).  

Av de leveranser som sker idag så är via ombud fortfarande det största alternativet, hela 48 procent får sin leverans på det sättet. Paketboxar och hemleverans som önskat leveranssätt växer i relation till ombud, där hemleverans är det överlägset populäraste alternativet.
 
Hemleverans och paketboxar kommer att utvecklas vidare till följd av en allt högre efterfrågan.
PostNord menar att för att lyckas med e-handel så måste företagen jobba med olika kanaler och förenkla för kunden med hjälp av data. Betalningar via kontokort är fortfarande det vanligaste alternativet, men möjligheten att betala med Swish växer. 

 

img_4411.jpg

Markus Trautmann. Foto: Maria Mannebratt.

 

Nästa intressanta gäst var Markus Trautmann. Han är  kommunikationschef på företaget iBoxen, en oberoende boxlösning som är öppen för alla. Han menar att en öppen infrastruktur kan bidra till en mer hållbar e-handel, samt till den cirkulära ekonomin. 

iBoxens system innebär att transportbolag, privatpersoner och företag kan använda leveransboxarna för att leverera, hämta, returnera och skicka paket. Eller för att tillfälligt förvara något, överlämna prylar, byten, lån eller försäljning av begagnade varor. Företaget bygger upp en rikstäckande infrastruktur med boxar, och inom ett par år ska alla svenska hushåll ha en leveransbox nära sin bostad eller där de dagligen passerar, säger Markus. 

 

skarmavbild_2022-04-24_kl._14.14.10.png

Inom ett par år ska alla svenska hushåll ha nära till en leveransbox. Bild: iBoxen

 

Med tanke på den kraftiga e-handelstillväxten så blir leveransboxarna ett nödvändigt och bekvämt alternativ för ombuds- och hemleveranser. För transportbolagen så innebär tillgängligheten dygnet runt att de kan nyttja resurser mer effektivt, vilket är bra för både miljö och mottagare, menar Markus.

 

skarmavbild 2022 04 27 kl. 16.50.02

En kraftig tillväxt inom e-handeln innebär såklart fler paket att hantera. Bild: iBoxen

 

Han pekar på den samhälls- och miljönytta som lösningen kan innebära genom till exempel minskad trafikbelastning under dagtid, att närheten till kunden innebär större flexibiltet att hämta sitt paket när man vill och att kunden kan gå dit istället för att ta bilen, möjligheten till samdistribution med mera. 

Denna dag släpptes också Convenience Stores Index för Q1- 2022. HUI:s detaljhandelsanalytiker Emma Wähl var på plats och presenterade indexet, som avser försäljningsutvecklingen för jämförbara enheter i conveniencehandeln. Om senaste indexet kunde du läsa i förra veckans tidning.

 Text: Ann Hedlund

 

skarmavbild_2022-04-24_kl._15.13.53.png

Convenience-branschen fortsätter sin återhämtning. Bild: HUI

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.