Polska Żabka hakar på het trend

skarmavbild_2022-11-22_kl._18.09.03.png

 

Convenience-kedjan lanserade nyligen en kaffeprenumeration i sina butiker, och nu satsar man på att bli störst inom kategorin varma drycker. Prenumeration på dryck är inget nytt i sig, men verkar vara en het trend just nu. Företagets app, Zappka, är en av de mest populära i Polen med sina 8 miljoner användare vilket motsvarar nästan 20 procent av landets befolkning.

Żabka-kedjan har cirka 8800 butiker i Polen, och är en av de ledande aktörerna inom convenience- och närbutiker (exklusive trafikbutiker). Tidigare i år gick Żabka förbi Amazon som den snabbast växande autonoma butikskedjan i Europa, och i somras fick de NACS European Convenience Retail Technology Award för sitt Nano-butikskonceptet. Vi har i början av året skrivit om Żabka, du kan läsa den artikeln här. 

Dryckesabonnemang en het trend

E-tidningen Global Convenience Store Focus (GNSF) menar att just dryckesabonnemang är en av de hetaste trenderna inom convenience-branschen just nu. Det är ett lockande alternativ för kunder som vill ha ett bekvämt och ekonomiskt fördelaktigt sätt att släcka törsten på. Det innebär en möjlighet för butiker och kedjor att knyta lojala kunder till sig, och därmed också få möjligheter till merförsäljning. Många regionala kedjor i USA och Europa har redan hoppat på trenden. 

Żabkas kaffeprenumeration innebär att kunden kan få en kaffe per dag från motsvarande cirka 110-120 kronor per månad. Priset varierar givetvis utifrån vilken sorts dryck kunden väljer att prenumera på. Bland alternativen finns vanligt svart kaffe, kaffe med mjölk, flat white, latte, cappuccino, chokladdryck eller espresso.

Förutom kaffeprenumerationen så erbjuder Zappka-appen också belöningar, personliga kampanjer, produktrabatter, mobilbetalning och mobilbeställning till kunderna.

Flera fördelar med ett prenumerationsprogram

* Kunden väljer automatiskt din butik/kedja först om de har möjlighet. Många kunder planerar hela sin resa just kring möjligheten att besöka just ”sin” butik för att handla. Prenumerationsprogram för drycker och snacks ses allmänt som en vinst för både butiker och kunder menar GNSF. Butikerna kan räkna med både att kunderna återkommer samt merförsäljning, och kunderna kan känna att de sparar pengar. 

* Prenumerationer hjälper butiken/kedjan att planera i förväg. En betald prenumeration är garanterad inkomst för den månaden, och sannolikt fortsätter kunden sin prenumeration många månader framåt. Att veta att ett visst antal kunder kommer att använda sitt prenumerationserbjudande med jämna mellanrum hjälper till att planera för både personal och lager.

* Merförsäljning. GNSF menar också att det är högst troligt att kunden dessutom kommer att köpa produkter som på ett smart och snyggt sätt placerats precis intill prenumerationsvaran. Vad är populära kombinationer hos kunderna? Skapa lockande erbjudanden med prenumerationsvaran och ytterligare produkter, och sälj mer. 

Text: Ann Hedlund

Foto: Żabka


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

Convenience Stores Sweden AB  |  Artillerigatan 6, 1 tr  |  114 51 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.